Mimaki inspireert met nieuwe inkten en toepassingen op drupa 2016

3D-printen, robotica en het Internet of Things van Mimaki

Amsterdam, 24 juni 2016

Mimaki een toonaangevende fabrikant van grootformaat inkjetprinters en snijsystemen, meldde vandaag dat drupa 2016 een topbeurs was voor het bedrijf. Het presenteerde er het nieuwste van het nieuwste op het gebied van digitale printtechnologie, waaronder een breed scala aan nieuwe inkten, printers en toepassingen. Het bedrijf introduceerde ook haar visie op het Internet of Things (IoT), ook internet der dingen genaamd. Het zal een wereldwijd, onderling verbonden productieplatform mogelijk maken met Mimaki printers, industriële robots, inspectieapparaten en een productiecontrolesysteem om ze te beheren. Mimaki werd ook bekroond met drie prestigieuze EDP Awards:

  • De Mimaki UJV55-320 werd uitgeroepen tot beste grootformaat rol-naar-rol printer in de categorie tot breedtes van 320 cm;
  • de Mimaki UJF-7151plus won de award voor beste printer voor speciale objecten; en
  • de Mimaki TX300P kreeg de titel van beste rol-naar-rol textielprinter in de categorie tot snelheden van 100 m²/uur.

IMG-20160609-WA0004“Dit was hoe dan ook een van onze meest succesvolle beurzen ooit”, zegt Mike Horsten, Mimaki’s General Manager Marketing voor EMEA. “Op onze 295 m² grote stand was het elke dag op de koppen lopen. Bezoekers wilden graag meer ontdekken over de kansen die Mimaki oplossingen bieden om zo hun bedrijf te laten groeien. Bovendien waren ze in een koopstemming. Nu de beurs achter de rug is, kijken we uit naar onze gesprekken met bestaande en nieuwe klanten om hen verder te helpen het motto ‘touch the future’ waar te maken met succesvolle bedrijfsstrategieën.”

Inktinnovaties
Op drupa introduceerde Mimaki haar onzichtbare inkt. Het feit dat de inkt alleen zichtbaar is onder UV-licht, maakt deze geschikt voor beveiligingstoepassingen. Daarnaast is de inkt ook te gebruiken voor commerciële doeleinden. Zo kunnen digitaal gedrukt behang, geprinte tafelbladen en andere digitaal bedrukte elementen in interieurs met speciale verlichting mensen onderdompelen in een onwezenlijke sfeer. Een van de andere mogelijke commerciële toepassingen is digitale bedrukking op bierflesjes om deze te laten oplichten bij blacklight in de clubscene. Opgestoken in de lucht, kunnen ze zorgen voor een bijzondere beleving door de dansvloer te veranderen in een zee van lichtjes.

Mimaki demonstreerde ook LUS-900 en LUS-350, haar nieuwe UV-inkten voor thermovormingstoepassingen. Deze inkten laten zich respectievelijk tot 900% en 350% uitrekken wanneer ze verwarmd worden. Ze maken het mogelijk om thermovormwerk digitaal te voorzien van decoratie die vroeger alleen te creëren was via tijdrovende en dure zeefdruk.

Het Internet of Things van Mimaki
Op drupa 2016 ontdekten de bezoekers van de Mimaki stand ook Mimaki’s visie op de Internet of Things-benadering van een wereldwijde productieketen. “Wij zijn een systeemarchitectuur aan het bouwen die end-to-end connectiviteit mogelijk maakt, van planning en prepress tot productie en postpress”, legt Horsten uit. “De architectuur zal onbemande werking bevorderen en tegelijkertijd ononderbroken productie vereenvoudigen. Stel dat een productielijn op één locatie stilligt, dan zal dit geautomatiseerde productiesysteem een alternatieve productielocatie zoeken. Het stuurt dan alle relevante informatie naar deze locatie om ervoor te zorgen dat het werk uitgevoerd kan worden en deadlines behaald worden.”

Een ander belangrijk aspect van deze infrastructuur is dat Mimaki op afstand onderhoud en ondersteuning zal kunnen bieden voor Mimaki printers overal ter wereld, alsookproactieve en preventieve service. De Internet of Things-benadering bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase. Op de beurs toonde het bedrijf een Mimaki UJF-7151plus in een configuratie met een robotarm als eerste stap op weg naar het open systeem.

Een nieuwe dimensie
Mimaki-3D-printed-hand-modelMimaki toonde ook voorbeelden van productieresultaten van een 3D-conceptprinter die speciaal ontworpen is voor de markten voor sign & display graphics en industriële producten. “Hiermee bieden wij een full-color UV-inkjetoplossing voor high-definition 3D-printing,” legt Horsten uit, “die op de beurs trouwens op veel belangstelling kan rekenen. De bezoekers waren vooral enthousiast over de mogelijkheid om realistische 3D-objecten te combineren met 2D-oppervlakken voor toepassingen die voor een revolutie beloven te zorgen in de markt voor sign & display graphics: ze zullen signage naar een compleet nieuw niveau tillen.” Van alle voorbeelden was het vooral een flexibele, 3D-geprinte hand die veel belangstelling trok. Hij leek levensecht en zou voor verschillende doeleinden in de geneeskunde gebruikt kunnen worden.

Printed-wine-bottles-at-the-Mimaki-boothMet behulp van haar Kebab voorziening voor het bedrukken van cilindrische objecten printte Mimaki op de beurs ook rechtstreeks beelden van hoge kwaliteit op flessen wijn van hoge kwaliteit. “We hopen dat bezoekers die deze flessen te pakken kregen, onder het genot van de wijn, inspiratie zullen opdoen om zelf kansen te creëren met digitaal printen op cilindrische objecten”, zegt Horsten.

Het draait allemaal om de toepassingen
“We wilden de bezoekers aan onze stand ook laten zien dat Mimaki verder kijkt dan de verkoop van machines – het is veel meer dan enkel dat! Wij denken ook mee,” besluit Horsten. “Zo kregen bezoekers het Mimaki Design Book aangereikt, dat ontwikkeld werd in samenwerking met het Duitse tijdschrift Large Format. Het is een inspiratiebron met voorbeelden van een breed scala aan toepassingen die gecreëerd zijn door Mimaki klanten uit de hele wereld of door Mimaki zelf. In het boek komt alles aan bod, van posters en industriële signage tot POS-materiaal, interieurdesign en voertuigwraps. Wij streven ernaar om onze klanten te inspireren en te laten zien dat de creatieve mogelijkheden met Mimaki eindeloos zijn.” Tegelijkertijd was het Mimaki Design Book ook een manier om de klanten van het bedrijf te bedanken voor al hun creativiteit in de afgelopen jaren.