Mimaki toont 3D-printer met 10 miljoen kleuren op Formnext

Mimaki zet nieuwe standaard voor rapid product prototyping op printdetail en kleur

Amsterdam, 31 oktober 2018 – Mimaki is van 13 tot 16 november aanwezig op formnext in Frankfurt, en demonstreert daar met het thema ‘Shape the Future in Colour’ zijn geavanceerde technologie voor full-color 3D-printing. De Mimaki 3DUJ-553 3D printer is in productie te zien op stand D26 in hal 3.1. Bureaus, ontwerpers en productontwikkelaars kunnen met deze machine een ongeëvenaard niveau van fotorealisme bereiken door de hoge printkwaliteit en het brede kleurgamma.

“Het gamma en de levendigheid van de kleuren in combinatie met de mogelijkheid om kleuren met hoge nauwkeurigheid op elkaar af te stemmen, opent zeer opwindende toepassingsmogelijkheden,” zegt Bert Benckhuysen, Senior Product Manager bij Mimaki. “Zo kunnen huidtinten – waar de kleinste variaties gemakkelijk door het menselijk oog kunnen worden gedetecteerd – met fotorealistische kwaliteit gereproduceerd worden. Dit is mogelijk doordat Mimaki de nauwkeurigheid van scanapparatuur met absolute precisie evenaart. Productontwikkelaars die hun ontwerpen zo nauwkeurig mogelijk willen reproduceren, krijgen buitengewoon vloeiende kleurgradaties, waarbij de korrelgrootte wordt geminimaliseerd. Ook kunnen er speciale steunkleuren worden gemaakt voor merken met hoge eisen.”

De 3DUJ-553 3D print in meer dan 10 miljoen kleuren, en de resultaten zijn consistent en herhaalbaar dankzij Mimaki’s unieke gebruik van ICC-kleurprofilering. Mimaki heeft ook een transparante hars ontwikkeld, waarmee in volledig transparante en semi-transparante kleuren geprint kan worden. De 3DUJ-553 print in lagen van 19, 32 of 42µm en levert superfijne details en gladde oppervlakken die tijdens de nabewerking behouden blijven doordat het ondersteuningsmateriaal in water oplosbaar is.

Via een samenwerkingsproject met Materialise zijn met Mimaki 3D-geprinte modellen momenteel beschikbaar via i.materialise.com onder de naam Multicolor+. Hierover zegt Miranda Bastijns, Materialise Director Manufacturing Online: “Materialise test momenteel de full-color 3D-printtechnologie van Mimaki. Met het Multicolor+ materiaal kunnen we gladde oppervlakken met levendige kleuren creëren die de waarde van een afgewerkt object verhogen. Multicolor+ biedt levendigere en intensere kleuren en maakt sterkere, stevigere materialen met een minimale wanddikte van 1 mm mogelijk. Het is ook mogelijk om in elkaar grijpende delen te printen. Hierdoor is Multicolor+ ideaal voor het printen van decoratieve modellen zoals beeldjes, avatars en architectuurmodellen.”

De met Mimaki 3D-geprinte modellen hebben een sterkte die vergelijkbaar is met ABS-plastic. Er wordt geprint met UV-geharde fotopolymeerharsen en inkjetprintkoppen, en modellen kunnen direct van het printoppervlak, dat een omvang heeft van 500x500x300mm, verwerkt worden. De 3DUJ-553 3D-printer is eenvoudig op afstand te bedienen of via een touchpaneel. Met de Mimaki 3D Link-software kunnen de kleuren van het nog te printen 3D-model eenvoudig gewijzigd worden.
De expertise van Mimaki op het gebied van inkjet-, UV- en kleurmanagement zijn volgens Benckhuysen te danken aan ervaring van het bedrijf op het gebied van 2D-printen: “Onze rijke historie op het gebied van 2D-printen is van fundamenteel belang, omdat het ons vakbekwaam heeft gemaakt met zaken als kleurbeheer, inktcirculatie voor maximale uptime van de printer, en gebruiksgemak. We begrijpen ook het belang van voortdurende investeringen in R&D. En daarnaast leveren we uitstekende technische ondersteuning en klantenservice, zelfs nu we onze sales-infrastructuur aan het uitbreiden zijn.”

Benckhuysen concludeert: “Er wordt gezegd dat kleur alle talen spreekt, dus we laten onze indrukwekkende reeks voorbeeldprints graag voor zich spreken. Je kunt hierbij denken aan speelgoed, gereedschap, medische producten, consumentenproducten, signage, architectuurmodellen, kunstobjecten en verpakkingen. Na onze succesvolle lancering van vorig jaar zijn we verheugd om de Formnext-community weer te ontmoeten en hen onze nieuwste technologie, de kleuren en alle ontwikkelingen te tonen, die we het afgelopen jaar hebben gemaakt.