Introductie TX500-1800DS

Mimaki maakt snel direct printen op textiel mogelijk met nieuwe TX500-1800DS

Amsterdam, 14 maart 2012
tx500 1800 dsMimaki Engineering Co.,Ltd., een toonaangevende fabrikant van grootformaat inkjetprinters, maakt het nu ook mogelijk om direct op textiel te printen. Het bedrijf heeft vandaag de Mimaki TX500-1800DS geïntroduceerd, een nieuwe printer die met een printsnelheid tot 150 m² per uur direct op voorbehandeld polyestertextiel kan printen. In combinatie met Mimaki’s nieuwe Sb300 sublimatie inkt vergroot deze printer de mogelijkheden en productiviteit voor de markten voor textiel/kleding en soft signage. Hiermee hoeven gebruikers immers niet langer op transferpapier te printen. Verwacht wordt dat de Mimaki TX500-1800DS printer verkrijgbaar zal zijn in juni 2012.

“Onze TS500-1800SB sublimatie transfer printer, die we vorige maand aankondigden, is ’s werelds snelste sublimatie transfer printer. Hij levert een printsnelheid tot 150 m² per uur op transferpapier”, zegt Mike Horsten, Marketing Manager van Mimaki Europe. “Dankzij de introductie van de TX500-1800DS kunnen producenten van textiel/kleding en soft signage die gebruikmaken van voorbehandeld polyestertextiel, nu met dezelfde snelheden direct op textiel printen. Hierbij is er dus geen tussenstap op transferpapier nodig. Bovendien boeten ze niet in aan kwaliteit. Onze nieuwe sublimatie inkt produceert schitterende kleuren, zowel voor printen op transferpapier als direct printen op textiel. En met behulp van onze intuïtieve RasterLink6 RIP kunnen operators in een handomdraai speciale kleuren omzetten in specifieke PANTONE kleuren om kleurconsistentie te garanderen bij het printen in maximaal zes kleuren.”

De TX500-1800DS biedt een aantal nieuwe voordelen die bij producenten van textiel/kleding en soft signage in de smaak zullen vallen, waaronder:

• Snel direct printen op textiel met een printsnelheid tot 150 m² per uur in de modus met hoge snelheid. De TX500-1800DS maakt gebruik van nieuw ontwikkelde printkoppen die in de 4-kleuren printmodus een topsnelheid mogelijk maken die 150% sneller is dan die van conventionele modellen. De printer heeft een gestapelde reeks van drie printkoppen, goed voor in totaal zes printkoppen.
  • Ingebouwd verwarmingssysteem versnelt de droogtijd van textielprints. Dit voorkomt inktafzetting in het productieproces, verbetert de algemene kwaliteit en productiviteit, en elimineert het risico dat werk opnieuw moet worden gedaan door te veel inktafzetting.
  • Filter voor inktnevelabsorptie Het filter voor inktnevelabsorptie voorkomt problemen door inktnevel en verbetert de stabiliteit van het printproces door de nevel in de printer af te zuigen en af te voeren.
  • Mimaki Degassing Module  De Mimaki ontgassingsmodule (MDM-20) elimineert de gassen of luchtbellen die kunnen optreden in inkten tijdens het printproces. Dit vermindert het risico op verstopping van de spuitmondjes en verbetert de nauwkeurigheid van de plaatsing van de rasterpunten. Bovendien maakt deze module het mogelijk om niet-ontgaste inkten in bussen te gebruiken in plaats van conventionele ontgaste inktcartridges. Dit verlaagt de inktkosten.
  • Nieuwe sublimatie inkt Mimaki heeft een nieuwe inkt ontwikkeld die geoptimaliseerd is voor sublimatie transfer printen en voor gebruik in combinatie met de TS500-1800SB en de TX500-1800DS. De Sb300 inkt is betaalbaar, droogt snel en produceert schitterende kleuren. Bij het installeren van de printer kan worden gekozen uit twee inktconfiguraties: de 6-kleuren modus voor vloeiende kleurverlopen en betere lichte kleuren, of de 4-kleuren modus voor een hogere productiviteit.
  • Auto Media Feeder (AMF)  Mimaki’s unieke Auto Media Feeder biedt een stabiel doorvoer- en laadsysteem voor polystertextiel, waardoor de behoefte aan tussenkomst van de operator tijdens het printen aanzienlijk wordt beperkt.
  • Ondersteuning voor grotere mediarollen  De TX500-1800DS is geschikt voor textielrollen met een maximaal gewicht van 60 kg en een maximale diameter van 300 mm. Dit elimineert de behoefte aan frequente mediawissels, wat zorgt voor een verdere verbetering van de productiviteit van de operator. Dit stelt gebruikers in staat grotere opdrachten aan één stuk door te printen, zonder onderbreking, en maakt het gemakkelijk om verschillende kleinere opdrachten te produceren met hetzelfde textiel. Bovendien maken handgrepen op de as voor de mediarol het gemakkelijker om zware textielrollen te installeren.
  • Standaard meegeleverde gebruiksvriendelijke RasterLink6 RIP RasterLink6 is intuïtief en moeiteloos te gebruiken. Gebruikers kunnen printinstellingen en andere opties eenvoudig instellen in één en hetzelfde venster. De voortgang van het printproces kunnen ze volgen vanaf het hoofdscherm. De functie voor kleurvervanging maakt het gebruikers een stuk gemakkelijker om geprinte afbeeldingen te reproduceren. Ze kunnen immers geselecteerde kleuren uit de RasterLink6 kleurenkaarten toevoegen aan kleurenstalen in Illustrator. Het systeem voor kleurafstemming reproduceert de gemeten kleur met een vrijwel identieke kleur uit het kleurprofiel van RasterLink6. Een colorimeter is optioneel verkrijgbaar. Er is ook een functie waarmee gebruikers de printkleuren kunnen simuleren in Illustrator/Photoshop, zonder dat ze de opdracht daadwerkelijk hoeven te printen. Voor die functie is MPM2 (Mimaki Profile Master 2) vereist. Dankzij de integratie van RasterLink6 kunnen gebruikers tijd en geld besparen tijdens het ontwerp- en productieproces.

Specificaties van de TX500-1800DS

TX500-1800DS

Printkop

On-demand piëzo-printkop

(zes printkoppen als gestapelde reeks van drie printkoppen)

Maximale printsnelheid

150 m²/uur
kleuren: 4-kleuren (C, M, Y, K – cyaan, magenta, geel, zwart); snelheidsmodus: hoge snelheid;
printmodus: 300 x 600 dpi, 2-pass, bidirectioneel

Printmodus

4-kleuren
(BCYK – blauw, cyaan, geel, zwart)

300 x 600 dpi uni-/bidirectioneel, 600 x 600 dpi uni-/bidirectioneel

600 x 900 dpi uni-/bidirectioneel, 600 x 1.200 dpi uni-/bidirectioneel

6-kleuren
(CMYKLbLm – cyaan, magenta, geel, zwart, lichtblauw, lichtmagenta)

600 x 450 dpi uni-/bidirectioneel, 600 x 900 dpi uni-/bidirectioneel

Stroom

Eenfasige wisselstroom: AC 200~240 V; 20 A of minder

Afmetingen (mm)

3.810 (B) x 1.400 (D) x 1.700 (H)

Gewicht

750 kg

Systeemvereisten voor RasterLink 6

Besturingssysteem

Windows Vista Home Premium-/Business-/Enterprise-/Ultimate-editie SP2 of hoger (32-bits/64-bits)

Windows 7 Home Premium/Business/Ultimate, 32-bits/64-bits (Enterprise/Basic; Starter wordt niet ondersteund)

Processor

Intel Core i7 (2,66 GHz of hoger aanbevolen)

Chipset

Originele Intel chipset

RAM-geheugen

32-bits: 1 GB (2 GB of hoger aanbevolen)

64-bits: 3 GB (6 GB of hoger aanbevolen)

Harde schijf

160 GB (160 GB of hoger aanbevolen)

Printerinterface

USB 2.0

USB-poort

Gebundelde versie: geen USB-poort nodig; versie met dongle: 1 poort

Netwerk

Ethernet-interface

Monitor

Schermresolutie: 1.366 x 768 pixels of hoger

Bestandsformaten

TIFF (α-kanaal), JPEG, BMP, EPS, PS, PDF

De specificaties, het ontwerp en de afmetingen die worden vermeld in dit persbericht, kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving (voor technische verbeteringen enz.).