Grootser en ambitieuzer dan ooit: Mimaki Europe op FESPA 2017

Mimaki Europe heeft twee stands: de ene gewijd aan textiel en de andere aan signs & displays, industrieel printen en 3D

Amsterdam, 15 maart 2017

Mimaki heeft aangekondigd dat het op FESPA 2017 grootser dan ooit zal uitpakken met twee stands, die zich uitstrekken over een oppervlakte van in totaal 534 vierkante meter. FESPA 2017 vindt van 8 tot en met 12 mei plaats in Hamburg. Mimaki Europe zal enerzijds te vinden zijn in de Digital Hall (stand A1-A25), waar het een breed scala aan oplossingen voor de markten voor sign & display graphics en industrieel printen zal demonstreren. Deze zullen er zij aan zij staan met een technologiedemonstratie van haar unieke 3D-printoplossing. Anderzijds zal het bedrijf ook aanwezig zijn en demonstraties geven in de Textile Hall (stand B6-C50), waar het niet mag ontbreken als vaste waarde in de textielindustrie sinds jaar en dag.

“We kijken met veel enthousiasme uit naar deze editie”, zegt Ronald van den Broek, General Manager Sales bij Mimaki Europe. “FESPA 2017 is een ideale gelegenheid om te laten zien hoe wij nog sterker inzetten op het aanreiken van innovatieve oplossingen voor de textielindustrie. Tegelijkertijd is deze beurs ook een kans om ons volledige portfolio van oplossingen voor signs & displays en industrieel printen te tonen. Onze beursdeelname is ook inclusief een technologiedemonstratie van wat mogelijk is met onze nieuwe 3D-printer, waarvan we reeds de mogelijkheden hebben voorgesteld aan de bezoekers van drupa 2016. Omwille van het brede spectrum van de oplossingen die we wilden meenemen naar de beurs, hebben we gekozen voor twee stands in twee verschillende hallen. Zo krijgt elk segment de aandacht die het verdient.”

In de Textile Hall zal Mimaki Europe haar nieuwste reeks textielprinters demonstreren, inclusief de pas aangekondigde en werkelijk unieke Tx300P-1800 met twee soorten inkten en de direct-to-textile Tiger-1800B met hoge snelheden. De direct-to-textile printers Tx300P-1800 en Tx300P-1800B hebben een update gekregen om pigmentinkten voor textiel en dye-inkten van het sublimatietype tegelijk te kunnen laden. Zo kan met één en dezelfde printer een breed scala aan soorten textiel direct bedrukt worden, zonder de printer te moeten omstellen naar een ander inktsysteem. Deze nieuwe technologie, tot nu toe niet beschikbaar, is een doorbraak die voor productiviteits- en flexibiliteitswinst zal zorgen met deze Mimaki textielprinters. De Tiger-1800B is ontwikkeld door het Italiaanse La Meccanica S.p.A., dat onlangs overgenomen werd door Mimaki. Dankzij zijn maximale printsnelheid van 390 m² per uur past de Tiger-1800B perfect in hoogvolume productieomgevingen die traditioneel met analoge drukprocedés drukten en nu ten volle de vruchten van digitaal drukken willen plukken voor hun toepassingen met hogere volumes.

Tiger-1800B and Tx300P-1800B
The Tiger-1800B and the Tx300P-1800B

Niet te missen in de Digital Hall
In de Digital Hall zullen Mimaki’s paradepaardjes voor de markt voor sign & display graphics en de industriële markt te vinden zijn, waaronder vier solventprinters en tot wel zes UV-printers. Mimaki zal ook twee snijoplossingen tonen. Gecombineerd met deze printers leveren ze lucratieve oplossingen op voor sign- en displayproducenten en industriële printbedrijven. Van den Broek voegt eraan toe: “We zijn ook blij iets totaal nieuws te kunnen introduceren met een technologiedemonstratie van onze 3D-printoplossing: bezoekers zullen kennismaken met een UV-uithardende vierkleurenprinter die producten kan genereren met meer dan 10 miljoen kleurencombinaties. Op drupa hadden we reeds samples op onze stand, maar op FESPA zullen we daadwerkelijk een prototype van de printer zelf tonen. We hebben dit prototype nog maar net voor het eerst in Japan laten zien op de 46e editie van Japan Shop, als echte publiekstrekker. De beurs vond plaats van 7 tot en met 10 maart.”

3D printer

Mimaki’s printer- en inkttechnologieën maken kwalitatief hoogwaardig 3D-printen mogelijk. De echt gedetailleerde producten die ze kunnen creëren, getuigen van fijn precisiewerk. Op de Mimaki stand in de Digital Hall zullen samples met extreme detailniveaus en fijne lijnpatronen te bewonderen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ingewikkeld schaalmodel van een kasteel of een Hina pop, een typisch Japanse pop. Een ander uniek kenmerk van deze printer is zijn doorzichtige inkt die gecombineerd kan worden met kleurinkt om modellen te creëren die deels gekleurd en deels doorzichtig zijn.

Een extra primeur op FESPA is dat Mimaki voor het eerst op het Europese continent de JFX200-2531 zal tonen: een hoogefficiënte printer met een grote tafel. “Details over alle nieuwe producten zullen we onthullen op onze persconferentie, die op 8 mei om 13.00 uur plaatsvindt”, voegde van den Broek er aan toe.

3D signage
3D sample