De nieuwe hybride textielprinter van Mimaki is de hoofdattractie van het 15 producten tellende assortiment op FESPA 2020

TX300P-1800-MkII

De nieuwe hybride instapprinter is zowel een direct-op-textiel- als een sublimatie-transferprinter waarmee kleinere printserviceproviders naar verwachting nieuwe markten kunnen betreden

Mimaki Europe kondigt vandaag aan dat zijn gloednieuwe hybride digitale textielprinter, de Tx300P-1800 MkII, de hoofdattractie is van hun productassortiment op FESPA 2020 (Madrid, Spanje, 24-27 maart, stand 7-C20). De nieuwe printer heeft een uniek design en is uiterst veelzijdig. Het is zowel een direct-op-textiel- als transferprinter met uitwisselbare platen en drie verschillende inktcombinaties. Er was nooit zo veel flexibiliteit binnen één systeem en het opent nieuwe deuren voor printserviceproviders.

De digitale textielprinter Tx300P-1800 van Mimaki had eerder al de weg gewezen naar hoogwaardig en kostenbesparend drukken. De ontwikkelde Tx300P-1800 MkII van Mimaki voegt nu sublimatie-transferprinten aan zijn mogelijkheden toe, zodat heel wat nieuwe materialen en toepassingen mogelijk worden. Door de mogelijkheid om binnen één systeem diverse materialen van modetextiel tot interieurstoffen en behangpapier te bedrukken, is de printer een ideale instapoplossing. Zowel kleinere printserviceproviders als productiehuizen met grote volumes kunnen profiteren van alle welbekende voordelen van digitale printtechnologie die niet haalbaar zijn met de analoge printmethoden die nog altijd in de moderne textielprintsector worden gebruikt, maar ook van meer kostenbesparende kleine oplagen en snellere doorlooptijden. Door al deze voordelen is deze technologie ideaal voor stalen.

“We zijn blij dat we de Tx300P-1800 MkII dit jaar op FESPA kunnen tonen zodat klanten kunnen zien hoe die precies grensverleggend kan zijn voor hun bedrijf”, merkt Danna Drion op, Senior Marketing Manager bij Mimaki EMEA. “Met de invoering van deze nieuwe hybride printer bieden we niet alleen een betaalbaar, gestroomlijnd enkelvoudig systeem voor het drukken op zowel papier als textiel, we bieden printserviceproviders ook de veelzijdigheid om verschillende substraten en toepassingen te blijven uitproberen terwijl ze hun bedrijven doen groeien. We voorspellen een heel mooie toekomst voor digitaal drukken in de textielsector en we twijfelen er niet aan dat onze nieuwe printer, die voorop loopt in deze sector, een rol zal hebben in deze overgang.”

De Tx300P-1800 MkII van Mimaki kan schakelen tussen direct-op-textiel- en transferdruk door zijn uitwisselbare platen. Wanneer overtollige inkt bij direct-op-textieldruk door de stof komt, wordt ze door een plaat met een inktontvangend kanaal afgevoerd. Bij het afdrukken op thermisch transferpapier kan deze plaat echter snel en gemakkelijk worden vervangen door een vacuüm plaat voor drukken op papier, zonder dat u daarvoor een onderhoudstechnicus nodig hebt. De hybride printer kan ook werken met een traditionele éénwegsinktset, geconfigureerd met een van vijf inkttypes, als met diverse inktcombinaties, en biedt zo een nooit geziene flexibiliteit. Gebruikers kunnen uit drie verschillende inktcombinaties kiezen – textielpigment/directe sublimatie, textielpigment/sublimatie-transfer of directe sublimatie/sublimatie-transfer – om de beste resultaten in verschillende toepassingen te verkrijgen.

The Mimaki Tx300P-1800 MkII features an interchangeable platen
The Mimaki Tx300P-1800 MkII features an interchangeable platen that can be manually installed for printing on transfer paper

“Mimaki wil voortdurend de beste producten in elke markt aanbieden. Daarom werkten we zeer nauwgezet om een aantal slimme aanpassingen te verstrekken om ervoor te zorgen dat de printkwaliteit en -betrouwbaarheid beter zijn dan verwacht’, gaat Drion verder. “Deze technologieën, zoals onze Nozzle Check Unit (controle van het spuitkanaal) om ononderbroken drukken te bieden en de downtime te minimaliseren, ons MAPS4-systeem om banding te verminderen, en onze nieuwe printkop met ‘hoge kopspleet’ die zorgt voor een nauwkeurige plaatsing van de inktdruppels, zijn slechts enkele van de manieren waarop we ervoor zorgen dat producten als de Tx300P-1800 MkII van Mimaki onophoudelijk een indruk maken op onze klanten en echt waardevolle veranderingen voor hun bedrijven bieden.”

De nieuwe hybride digitale textielprinter vormt een onderdeel van een indrukwekkende reeks van 15 producten die Mimaki dit jaar op FESPA demonstreert, waaronder de gloednieuwe SWJ-320EA grootformaat solventprinter, de JFX200-2513 EX grote flatbed UV-inkjetprinter en twee modellen op de recent gelanceerde Plus-reeks in de grootformaatsector alleen. Bezoekers kunnen ook de 3D-printtechnologie van Mimaki leren kennen via de voorbeelden in kleur die aangemaakt zijn op de 3DUJ-553 3D-printer, die nauwkeurig meer dan 10 miljoen kleuren kan namaken. Mimaki wil bezoekers inspireren en aanmoedigen om “print te ervaren”. Mimaki verstrekt ook uit het leven gegrepen voorbeelden van klanten, partners en medewerkers en deelt succesverhalen, met een reeks creatieve toepassingen die bezoekers op de stand kunnen uitspitten.