Mimaki kondigt de nieuwe printer Tx500-1800B aan

De nieuwe Tx500-1800B levert textielprinten van hoge kwaliteit, tegen lage kosten en met de breedste materiaalgamma verkrijgbaar in de markt

Het ontwerp garandeert stabiele doorvoer van elastische materialen, voor milieubewuste productie van kleine aantallen

Amsterdam, 24 oktober 2013

Tx500-1800BMimaki kondigt vandaag een nieuw lid aan binnen de familie van digitale inkjet textielprinters. De Tx500-1800B verschaft hoge kwaliteit textielprinten tegen lage kosten op een breed gamma aan textielsoorten, inclusief katoen, zijde, hennep en rayon. De nieuwe printer vergezelt de TS500-1800 en Tx500-1800DS en completeert daarmee het brede portfolio van Mimaki’s textielprinters.

“We blijven ons aanbod van textielprinters verbeteren en uitbreiden op basis van de feedback die onze klanten geven,” zegt Mike Horsten, General Manager Marketing EMEA voor Mimaki Europe. “Met de Tx500-1800B leggen we de lat nog hoger wat betreft kosten, kwaliteit en flexibiliteit voor het kwalitatief printen van kleine oplagen textiel, zelfs als het gaat om elastische materialen.”

De belangrijkste onderscheidende eigenschappen van de Mimaki Tx500-1800B zijn onder meer:

• Een speciaal ontworpen transportband die het materiaal doorvoert zonder spanning, waardoor het mogelijk is in hoge kwaliteit op elastische materialen te printen, zelfs zonder toezicht van een operator.
  • Een printsnelheid die 1,6 keer hoger ligt dan die van de gangbare Mimaki textielprinters, met 60 vierkante meter per uur en een resolutie van 600 x 450 dpi.
  • Plaatloos on-demand printen tot wel 8 kleuren met snelle productie van kleine aantallen voor directe levering aan de markt.
  • Een variabele dotfunctie die rijke gradatie verschaft zonder banding en die zorgt voor het nauwkeurig printen van dunne lijnen, een toegevoegde waarde voor modeontwerpen.
  • Verschillende typen inkt maken het printen op een brede reeks materialen mogelijk. Mimaki komt hiermee tegemoet aan diverse behoeften in de textiel- en kledingindustrie. De inktreeks omvat reactieve dye inkt (Rc300), sublimatie dye inkt (Sb300), Acid dye inkt en pigment inkt. Acid dye en pigment inkten zullen binnenkort ook beschikbaar zijn. De inkten zijn verkrijgbaar in inktflessen van 2 liter, wat resulteert in lagere inktkosten.
  • Een automatisch proces voor het schoonmaken en drogen van de transportband tussen of tijdens projecten garandeert dat materialen zijn beschermd tegen vlekken of vocht.

“Wij denken dat de Tx500-1800B de gestage overstap naar digitaal printen zal versnellen in de wereld van het printen op textiel of op kleding,” voegt Horsten hieraan toe. “Modeontwerpers en andere marktspelers in deze industrie zijn nu in staat opvallende producten in kleine oplagen digitaal te printen op unieke materialen die voordien nog niet beschikbaar waren. Het gaat hierbij om katoen, zijde, hennep en rayon – populaire materialen in de wereld van modeontwerp. De waarde die wij hechten aan milieuvriendelijk printen wordt met deze nieuwe textielprinter eveneens gedemonstreerd, want de Tx500-1800B gebruikt minder inkt en water, wat resulteert in minder verspilling dan bij andere printmethoden.”