Mimaki verbetert digitale textieldrukmogelijkheden met Tiger 1800B MkII

Nieuw verbeterd sublimatiemodel maakte zijn werelddebuut op FESPA 2018

Mimaki heeft bekendgemaakt dat haar Tiger 1800B familie digitale productieprinters voor textiel verbeterd is met nieuwe functies en mogelijkheden in het kader van het voortdurende streven van het bedrijf naar hogere kwaliteit voor het digitaal bedrukken van textiel. De Tiger 1800B MkII, die zijn debuut maakte op FESPA 2018, biedt een extra hogekwaliteitsmodus op 1200 dpi en diverse verbeteringen om de kwaliteit te verbeteren, inclusief reductie van streepvorming en andere printartefacten.

“Het tempo van de transformatie van conventioneel naar digitaal op het gebied van textiel en kleding blijft toenemen. Als pionier in dit marktsegment legt Mimaki zich erop toe betaalbare, toonaangevende oplossingen te bieden voor dit segment”, zei Bert Benckhuysen, Product Manager EMEA bij Mimaki Europe. “De Tiger 1800B MkII printers, die beschikbaar zijn in twee modellen voor direct-op-textiel en sublimatie via hittetransfer, zijn slechts één voorbeeld van hoe wij deze strategie in de praktijk omzetten. En onze strategie reikt verder dan alleen maar het leveren van uitstekende printers – vooral in een opkomende markt zoals deze, is het essentieel om een totaalaanbieder van oplossingen te zijn. Daarom hebben wij ook een nieuw aanbod van voorbehandelings- en nabehandelingsmachines en werken wij verder aan de ontwikkeling van het internet der dingen voor de markt voor textiel en kleding.”

“The conventional-to-digital transformation continues to heat up in textiles and apparel, and Mimaki, an early mover in this space, is dedicated to bringing affordable, industry-leading solutions to this segment,” said Bert Benckhuysen, Product Manager EMEA at Mimaki Europe. “The Tiger 1800B MkII printers, available in two models for direct to textile and heat transfer sublimation, are just another example of this strategy in action. And our strategy goes beyond simply providing outstanding printers – especially in an emerging market such as this, it is critical to be a Total Solutions Provider. To that end, we are also making available a new range of pre-treatment and post-treatment machines, and we are working towards the development of Internet of Things for Textiles and Apparel market.”

Mimaki op FESPA

FESPA Berlin, dat plaatsvond van 15 tot en met 18 mei, was de place to be voor de nieuwste digitale innovaties voor textiel. Ontwerpers en textielfabrikanten die meer wilden weten over de toekomst van digitaal bedrukt textiel, deden er dan ook goed aan om Mimaki’s stand 1.2-D20/D30 eerst te bezoeken. Mimaki toonde een breed scala aan oplossingen op de beurs, waaronder de Tiger-1800B MkII, die absoluut een van de hoogtepunten was.

• De Mimaki Tiger-1800B MkII print tot 385 vierkante meter per uur en bestrijkt een breed productiespectrum, van het maken van samples tot het produceren van kleine tot middelgrote productieruns. Er is nu een extra printmodus van 1200 dpi beschikbaar voor verbeterde printkwaliteit.
  • Er is een arsenaal unieke Mimaki Core Technologies toegevoegd aan de machine. Het Mimaki Advanced Pass System (MAPS) minimaliseert streepvorming en kleurverschuiving door de rand van de machinegang te spreiden. Zo krijgt het grensgebied een verloop, wat resulteert in een vloeiender geprint beeld. Mimaki’s bewezen Nozzle Checking Unit (NCU) en Nozzle Recovery System (NRS) zijn ook ingebouwd in deze nieuwe printers. Dit maakt continu printen in hoge kwaliteit mogelijk, zelfs als er spuitmondfouten optreden.
  • Mimaki biedt een ruime keuze aan optionele apparaten om te voorzien in vrijwel elke printbehoefte op stof en transferpapier. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een unit voor invoer van rolmedia die uitgerust is met een centreerinrichting en spanningsstang, een unit voor jumborollen om te kunnen printen op lange rollen stof of hittetransferpapier, en opties voor het drogen en wikkelen of plooien van bedrukte stoffen.

Mimaki Vision Jet-X

Op FESPA 2018 werd de Tiger-1800B MkII getoond in combinatie met een jumborol Mimaki Vision Jet-X sublimatietransferpapier. Van sportkleding, vlaggen en spandoeken die inktdepositie met een hoge densiteit vereisen, tot mode- en woningstoffen met minder inktdekking: Mimaki Vision Jet-X, dat beschikbaar is in de breedten 1620 en 1830 mm, is papier met een licht gramgewicht van 57 g/m² maar is geschikt voor het produceren van alles en nog wat. Het zorgt voor stabiele papierinvoer en bedrukking, wat krimp en misregistratie van het papier voorkomt.

““We keken ernaar uit om bezoekers op onze stand te vertellen hoe gemakkelijk en rendabel het betreden van de markt voor digitale textieldruk wel kan zijn, zowel voor nieuwkomers als voor wie digitaal bedrukken als aanvulling wil opnemen in zijn of haar aanbod van bestaande traditionele textieldrukmethoden”, voegde Benckhuysen eraan toe. “Zoals altijd stonden onze experten klaar om vragen te beantwoorden en meer te ontdekken over de activiteiten en eisen van onze bezoekers als leidraad voor toekomstige ontwikkelingen.””

Mimaki Tiger 1800B MkII specificaties

Specificatie Tiger-1800B Mk II

Direct-op-textiel model

Tiger-1800B Mk II

Sublimatiemodel

Printkop 16 printkoppen

(8 x 2 rijen in een versprongen lay-out)

8 printkoppen

(4 x 2 rijen in een versprongen lay-out)

Printresolutie 600/1.200 dpi 600/1.200 dpi
Printsnelheid

(stofbreedte: 1.500 mm)

Max. 385 m²/u *1 Max. 385 m²/u *1
Max. printbreedte 1.850 mm/72,8”
Max. mediabreedte 1.900 mm/74,8”
Inkt Type Reactieve inkt: MLRc500

(zure inkt/sublimatie-inkt/pigmentinkt: nog te bepalen)

Sublimatie-inkt: Sb510
Capaciteit 10 kg (inkttank)
Inktset Reactieve inkt: C, M, Y, K, Or, Bl, R, Lk – cyaan, magenta, geel, zwart, oranje, blauw, rood, lichtzwart

(zure inkt/sublimatie-inkt/pigmentinkt: nog te bepalen)

C, M, Y, K – cyaan, magenta, geel, zwart
Laadbare inktkleuren 8 4
Diameter van de mediakern 2 inch *2 3 inch *3
Rolgewicht 100 kg (221 lb) of minder *2 Invoer: 1.000 kg (2.205 lb) of minder *3

Wikkeling: 500 kg (1.103 lb) of minder *3

Roldiameter 400 mm (15,7”) of minder *2 Invoer: 1.000 mm (39,4”) of minder *3

Wikkeling: 500 mm (19,7”) of minder *3

Interface USB 2.0/Ethernet
Stroom Unit: 3-fasig 380 V ±10%, 65 A of minder

Verwarmer: 3-fasig 380 V ±10%, 40 A of minder

Installatieomgeving Temperatuur: 20 – 25 °C/68 – 77 °F   Luchtvochtigheid: 35 – 65% RV
Buitenafmetingen

Hoofdunit: 4.750 kg/1.0472 lb

Unit voor invoer: 722 kg/1.592 lb *3

Verwarmer/unit voor wikkeling: 1.580 kg/3.484 lb *3

*1: 385 m²/u: geprint met hogesnelheidsmodus (3 druppels) – 600 x 600 dpi, 1 doorgang, 1 laag
*2: Wanneer de standaardunit (optie) bevestigd is aan unit voor invoer/wikkeling.
*3: Wanneer de unit voor jumborollen (optie) bevestigd is aan unit voor invoer/wikkeling.

* De specificaties, ontwerpen en afmetingen die vermeld worden in deze lijst, kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden vanwege technische verbetering enz.