Mimaki brengt innovatie in 3D-printen mee naar formnext 2017 voor haar debuutdeelname

Full-color modellering van prototypes en schaalmodellen met ruim 10 miljoen kleuren

Amsterdam, 3 november, 2017

Mimaki heeft vandaag aangekondigd dat het aanwezig zal zijn op formnext 2017. Het is de eerste keer dat Mimaki deelneemt aan deze internationale beurs en conferentie voor productietechnologieën van de nieuwe generatie. De beurs vindt van 14 tot en met 17 november plaats in Frankfurt. Mimaki is er te vinden op stand C88 in hal 3.1.

Op formnext 2017 krijgt de 3D-branche voor het eerst de Mimaki 3DUJ-553te zien, ’s werelds eerste full-color 3D-printer die tot wel 10 miljoen verschillende kleurencombinaties kan printen met ICC-profilering. Het bedrijf zal er ook de Mimaki UJF-7151plus UV LED-uithardende direct-to-object vlakbedprinter tonen, ter demonstratie van haar geavanceerde technologie voor UV-inkjetprinten. Deze ligt aan de basis van haar technologie voor 3D-productieprinten.

“Het maken van de sprong van systemen voor 2D-inkjetprinten met UV-uithardende inkten naar 3D-printen was een logische stap voor Mimaki”, zei Ronald van den Broek, Sales Manager EMEA bij Mimaki Europe. “Bij Mimaki hebben we aanzienlijke R&D-middelen die we inzetten voor onze 3D-ontwikkelingsinspanningen. De 3DUJ-553 is het eerste systeem waarmee we de 3D-markt betreden. Wij maken gebruik van een unieke techniek, die gebaseerd is op onze uiterst succesvolle technologie voor UV-inkjetprinten. Mimaki gebruikt deze technologie al in een breed scala aan UV-uithardende vlakbed- en rol-naar-rol 2D-printers die signs, display graphics en promotionele artikelen creëren, om maar enkele voorbeelden te noemen.”

De Mimaki 3DUJ-553 printer spuit opeenvolgende lagen inkt, die onder invloed van UV-licht direct uitharden totdat het object volledig gevormd is. Door middel van het opbouwen van fijne lagen op het bouwvlak worden één of meerdere precieze 3D-modellen of -werkstukken gecreëerd. Overal waar overhangende delen of complexe vormen ondersteuning vereisen, spuit de 3D-printer verwijderbare, ondersteunende materiaaldepositie. Dat de printer gebruikmaakt van LED-uitharding, zorgt voor een gereduceerd energieverbruik. Hij onderscheidt zich in verschillende opzichten van andere 3D-printers dankzij onder andere deze aspecten:

• Hij biedt de mogelijkheid om full-color objecten te printen met ruim 10 miljoen kleuren. Er kan gebruikgemaakt worden van kleurprofielen om kleurconsistente en accurate resultaten te garanderen. Dit betekent dat overschilderen niet vereist is, wat tijd en werk uitspaart.
  • Hij biedt witte inkt en kan ook een overcoat in doorzichtige inkt aanbrengen die het geprinte product een extra levendige uitstraling geeft. Ook interessant is dat zijn doorzichtige inkt te combineren is met kleurinkt om halfgekleurde transparante modellen te creëren.
  • Zijn ondersteunende materiaaldeposities zijn te verwijderen door middel van een eenvoudige wasbeurt met water. Er komen dus geen tags of andere ondersteunende constructies aan te pas die door middel van snijden handmatig verwijderd moeten worden.
  • Hij biedt een maximaal bouwformaat van 50 x 50 x 30 cm, wat groter is dan vergelijkbare 3D-printers.

Op basis van haar jarenlange ervaring op het gebied van UV-uithardend inkjetprinten in de 2D-wereld heeft Mimaki de 3DUJ-553 ook uitgerust met eigen kerntechnologieën, inclusief haar inktcirculatiesysteem ter voorkoming van verstopping van spuitmonden en haar Nozzle Checking Unit (NCU). De spuitmonden van de printkoppen worden automatisch gecontroleerd op eventuele storingen. Hierbij wordt een doeltreffende strategie ingezet die continu printen mogelijk maakt, zelfs als een spuitmond niet juist functioneert: spuitmonden worden waar nodig automatisch vervangen door andere. Ook een pluspunt is dat de printer uitgerust is met een interne bewakingscamera, die operators in staat stelt om de voortgang van het printen in de gaten te houden.

3D-printen combineren met 2D-printen voor meerwaarde
Op de beurs wordt ook de Mimaki UJF-7151plus UV-vlakbedprinter getoond. Als printer die ontworpen is voor on-demand printen in de allerhoogste kwaliteit met outputsnelheden op het niveau van industriële productie, is de UJF-7151plus ideaal voor het digitaal aanbrengen van decoratieve bedrukkingen op 3D-modellen en ook voor meerlaags printen op uiteenlopende materialen, van kunststoffen en glas tot metaal en hout. De Mimaki 3DUJ-553 is gebaseerd op de bewezen technologie die Mimaki succesvol in de markt gezet heeft met de UJF-7151plus UV-vlakbedprinter.

“Nu Mimaki zich in de wereld van 3D-printen en additive manufacturing begeeft,” voegde van Den Broek eraan toe, “kijken we uit naar onze eerste deelname aan dit belangrijke branche-evenement. Deze vakbeurs is een ideale gelegenheid om met bezoekers in gesprek te gaan over de uitzonderlijke mogelijkheden die onze technologieën te bieden hebben voor hun bedrijven. Door kwaliteit te combineren met speed-to-market en gereduceerde kosten, leveren onze oplossingen extra concurrentievoordelen op, zowel voor merken als voor fabrikanten.”