Nieuw 3-liter inktsysteem verhoogt productiviteit en verbetert automatisering van Mimaki JFX600-2513 printer.

Mimaki JFX600-2513 UV-LED flatbed baskı makinesi

EMEA-debuut van het nieuwe 3-liter inktsysteem op Viscom Italia 2022

Mimaki, een toonaangevende fabrikant van inkjetprinters en snijsystemen, heeft vandaag een nieuwe externe inkttoevoeroptie van 3 liter aangekondigd voor de Mimaki JFX600-2513 grootformaat flatbed UV-inkjetprinter. Dit nieuwe inktsysteem is ontworpen om JFX600-2513 klanten in staat te stellen hun productie-efficiëntie te maximaliseren en hun automatisering te verbeteren voor een meer gestroomlijnde, productieve printoperatie.

Deze optionele unit zal in januari 2023 wereldwijd commercieel beschikbaar zijn, maar bezoekers van Viscom Italia 2022 in Milaan, Italië (13-15 oktober) krijgen alvast een voorproefje van dit nieuwe, productieverhogende systeem. Bezoekers aan de beurs kunnen als eerste zien hoe sterk deze nieuwe inkttank van 3 liter de frequentie waarmee gebruikers hun JFX600-2513 inkt moeten bijvullen vermindert(1)  . Het is met dit systeem zelfs mogelijk om inkt tijdens het printproces bij te vullen, waardoor de stilstandtijd van de printer verder wordt beperkt en de productiviteit wordt verbeterd.

Het 3-liter inktsysteem is ontwikkeld met één van Mimaki’s kerndoelen voor de toekomst van zijn technologieportfolio op de voorgrond – het ondersteunen van de automatisering van de printprocessen van zijn klanten. Een automatisch wit inktcirculatiesysteem in de 3-liter inktunit maakt handmatig mengen overbodig. Bovendien kunnen operators dankzij gewichtssensoren de resterende inktniveaus van de JFX600-2513 nauwkeuriger meten, waardoor onnodige inktverspilling wordt voorkomen.

3-Liter externe inkttoevoer optie voor de Mimaki JFX600-2513

JFX600-2513 printers zijn ook compatibel met de eigen Mimaki MDL-commando’s, waardoor klanten via IoT-protocollen kunnen communiceren met hun printproductiesystemen of randapparatuur. De MDL-commando’s maken automatische bediening van de betreffende printprocessen mogelijk, zoals het transport van printmedia (werkstukken). In combinatie met de nieuwe inktoptie van 3 liter zullen de MDL-commando’s uitgebreide, continue, geautomatiseerde printsessies ondersteunen.

Mark Sollman, Product Manager EMEA, Mimaki Europe legt uit waarom automatisering de sleutel is tot toekomstbestendige printactiviteiten: “Het beter kunnen verbinden van technologie, het intuïtiever maken en het zorgen voor een meer naadloze, efficiënte overgang vanaf het moment dat een klant een order plaatst tot de levering ervan heeft duidelijke zakelijke voordelen op lange termijn. Met een geautomatiseerde workflow kunnen drukkers hun productieprocessen verbeteren, waardoor de levertijden korter worden en ze meer productiecapaciteit hebben om nieuwe opdrachten aan te nemen. Met deze nieuwe 3-liter inktunit kunnen klanten van de JFX600-2513 de downtime verder minimaliseren en de levertijden versnellen, vooral in printomgevingen met hoge volumes, waardoor ze efficiënter, veelzijdiger en winstgevender kunnen worden.”

De Mimaki JFX600-2513 grootformaat flatbed UV inkjetprinter is ontworpen voor hoog volume printproducties en is gebouwd voor efficiëntie en productiviteit met zijn 16 printkoppen en maximale output formaat van 2500mm x 1300mm x 60mm, wat overeenkomt met 4X8 platen (1220mm x 2440mm). De printer kan direct printen op een breed scala aan media, waaronder hars, glas en metaal, en natuurlijk op grootformaat signboards, en is geschikt voor substraten tot 60 mm dikte. De JFX600-2513 beschikt ook over 2.5D printen (meervoudig aanbrengen van inkt) waardoor lagen UV-inkt kunnen worden geprint om een gestructureerd oppervlak te creëren voor gebruik in hoogwaardige printtoepassingen.

1 Het nieuwe 3-liter inktsysteem kan worden bijgevuld met de standaard 1-liter inktflessen.