Nieuwe mogelijkheden voor woning- en huishoudtextiel en fast fashion in de spotlights op Heimtextil 2017

Mimaki toont nieuwe technologie en brengt digitaal textieldrukken speciaal onder de aandacht

Amsterdam, 5 december, 2016

Mimaki heeft aangekondigd dat het groots zal uitpakken op Heimtextil 2017, dat van 10 tot en met 13 januari plaatsvindt in Messe Frankfurt. Mimaki zal te vinden zijn op stand D10 in hal 6 van de beurs en zal daarnaast ook een hoofdrol spelen in de Digital Textile Micro Factory in het Theme Park. Bezoekers aan de beurs zullen bovendien Mike Horsten, General Manager Marketing van Mimaki EMEA, aan het woord kunnen horen over hoe digitaal bedrukken mainstream aan het worden is en welke grote veranderingen deze evolutie met zich meebrengt voor de textielmarkt.

“Er is een grote verandering aan de gang in textieldruk”, zei Horsten. “Deze wordt veroorzaakt door een aantal factoren, waaronder de ontwikkelingen op het gebied van digitale textielprinters en inkten, en ook de vraag naar kleinere oplagen, snellere cyclustijden en meer personalisatie en maatwerk op het gebied van textielgebaseerde producten voor de woning en van fast fashion. Digitaal textieldrukken speelt in op deze behoeften van de markt en biedt een nieuwe, groenere manier om textiel van uitstekende kwaliteit te produceren. Dit zijn allemaal onderwerpen die aan bod zullen komen tijdens mijn presentatie op woensdag 11 januari van 14.30 tot 15.00 uur in het Green Village in hal 8. Bezoekers aan onze stand en de Digital Textile Micro Factory krijgen trouwens ook de kans om deze digitale textieldrukoplossingen in actie te zien en met onze experts te spreken over hoe ze het digitaal bedrukken van textiel kunnen integreren in hun activiteiten voor meer flexibiliteit, rentabiliteit en milieuduurzaamheid.”

Beproefde en nieuwe oplossingen te bekijken op de beurs

“We zijn heel enthousiast dat we een gloednieuwe printer kunnen meenemen naar de beurs. Het is de eerste keer dat hij getoond wordt op een beurs van wereldformaat”, vervolgt Horsten. “Sinds onze overname van La Meccanica, dat meer dan veertig jaar ervaring in digitale textieldruk heeft, hebben we bij Mimaki de Tiger-1800B gelanceerd: een direct-to-textile printer die gebruikmaakt van reactieve inkten. Wij zijn ervan overtuigd dat aanwezigen sterk onder de indruk zullen zijn van de kracht en mogelijkheden van deze industriële digitale textielprinter.”

Tiger-1800B
De Tiger-1800B is een digitale textielprinter zonder toeters en bellen die in alle eenvoud doet wat hij moet doen: hoogproductieve, kwalitatief hoogwaardige productie van textieldrukproducties voor industriële behoeften. Met zijn sterke frame, stabiele mediatransportmechanisme en speciale systeem voor printkoponderhoud is de Tiger-1800B ongeëvenaard in zijn klasse. Dankzij zijn maximale printsnelheid van 385 m²/uur, printresolutie van 600 dpi en maximale printbreedte van 1,850 meter is de Tiger-1800B ideaal voor het digitaal drukken van hoogvolume producties die vroeger alleen met traditionele textieldruktechnieken rendabel te realiseren waren. Om de mogelijkheden van de printer uit te breiden, kunnen er optionele eenheden toegevoegd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan invoereenheden voor jumborollen of gevouwen stoffen, verwarmingseenheden en een vouwarmeenheid voor het inpakken van stoffen in dozen na het drukken. Deze machine is ideaal voor de productie van tapijten, vlaggen, sportkleding, interieurstoffen, fast fashion en nog veel meer.

Op haar stand zal Mimaki ook het volgende tonen:

  • De Tx300P-1800Bdirect-to-textile printer met pigmentinkten, een 1,8 meter brede textielprinter die ultieme resultaten oplevert als machine voor het on-demand creëren van textiel van uitstekende kwaliteit. Dit instapmodel past perfect in omgevingen met beperkte vloerruimte, zoals ontwerpstudio’s of onderwijsinstellingen. Deze printer maakt het mogelijk om met een maximale printsnelheid van 66 m²/uur een verscheidenheid aan bedrukt textiel te produceren, inclusief dikke stoffen en geweven patronen of oppervlakken met uitstekende vezels.
  • De 3,2 meter brede direct-to-textile sublimatieprinter Tx500P-3200DS, die geschikt is voor het creëren van soft signage of producten voor binnenhuisarchitectuur met een printresolutie tot 720 x 1080 dpi. Interessant is dat hij het printen en het fixeren van de kleuren gelijktijdig uitvoert met een maximale printsnelheid van 130 m²/uur. Zo verkort hij de productietijd terwijl hij een superieure beeldkwaliteit oplevert.
  • De TS300P-1800,een 1,8 meter brede sublimatie transfer printer van de nieuwe generatie die prachtige prints produceert op betaalbaar, dun transferpapier. Deze printer haalt printsnelheden tot 115 m²/uur en is voorzien van een mediatransfermechanisme dat rimpels voorkomt. Hij maakt gebruik van Mimaki Sb410 high-performance, voordelige sublimatie-inkten. Tijdens de beurs zal hij toepassingen produceren met fluorescerende inkten die ideaal zijn voor sportkleding en andere producten.

Tx300P-1800B

Nieuw: de Digital Textile Micro Factory

Nieuw op Heimtextil 2017 is de Digital Textile Micro Factory, een live enscenering ter illustratie van de hele digitale productiecyclus: van ontwerp, digitaal bedrukken en geautomatiseerd snijden tot serieproductie. Alles is geïntegreerd in de workflow. “Wij zijn erg enthousiast over onze deelname aan deze unieke beleving”, zegt Horsten. “Dit is een ideale kans voor bezoekers om grondig inzicht te krijgen in het digitale textieldrukproces en de voordelen ervan te ervaren voor textieldrukactiviteiten in alle soorten en maten. Onze Tx300P-1800 direct-to-textile printer met pigmentinkten en onze TS300P-1800 sublimatie transfer printer met fluorescerende inkten zullen een hoofdrol spelen in deze speciale interactieve showcase.” De Digital Textile Micro Factory zal te vinden zijn op stand B30 in hal 6, vlak bij de Mimaki stand.

Applications decor and home textiles
“Digitaal textieldrukken is in sneltempo mainstream aan het worden”, besluit Horsten. “Dit zal overduidelijk zijn voor Heimtextil 2017 bezoekers, die snel zullen inzien hoe zij digitaal bedrukken kunnen integreren in de mix en hoe dit niet alleen in hun eigen voordeel speelt maar ook voordelig is voor hun klanten. We kijken uit naar een zeer interactieve beurs en boeiende gesprekken met de aanwezigen terwijl ze de mogelijkheden aftasten voor de toekomst van hun bedrijf.”