Innovatief 3D-printbedrijf floreert met Mimaki-technologie

watch video

Het Eindhovense 3d-printbedrijf, Marketiger is uniek in Nederland. Het richt zich volledig op het printen van full-color 3d-objecten, waaronder figurines (beeldjes) en maquettes, en doet dit exclusief met de Mimaki 3DUJ-553. Oprichter Maikel de Wit ziet Mimaki als een betrouwbare partner waarmee zijn bedrijf met vertrouwen de toekomst in kan.

Bij het jonge bedrijf Marketiger, worden jaarlijks duizenden full-color beeldjes geproduceerd op basis van 3d-scans van personen. Veel van deze miniatuurpoppetjes worden afgenomen via Madurodam, dat bezoekers van het park de gelegenheid biedt om zich in 3d te laten scannen.

“Ik lach me soms kapot, hoeveel van die minimensjes hier bij ons van de printer komen,” zegt oprichter van Marketiger, Maikel de Wit. “Maar daarnaast printen we ook maquettes, schaalmodellen en eigenlijk alles wat klanten nodig hebben. En dat alles met onze Mimaki 3d-printer. Die staat 7 dagen per week, 24 uur, 365 dagen per jaar te draaien.”

Vanuit zijn achtergrond in grafische vormgeving, commerciële economie en marketing, kocht Maikel vier jaar geleden tijdens een vakantie in Griekenland zijn eerste 3d-printer. Al snel raakte hij geobsedeerd door de creatieve mogelijkheden en besloot te onderzoeken of hij zijn fascinatie voor 3d-printing kon gebruiken om een nieuw bedrijf te starten: Marketiger. Vier jaar later floreert zijn bedrijf met Mimaki als belangrijkste technologiepartner.

Van één naar miljoenen kleuren
Het succes kwam Maikel niet zomaar aanwaaien. Marketiger begon met enkel tientallen single-color Prusa 3d-printers, waarmee het allerlei marketingtools printte, zoals sleutelhangers, visitekaartbakjes en usb-sticks. Die konden door klanten gepersonaliseerd worden en werden vaak handmatig beschilderd. Dit bleek echter geen schaalbaar businessmodel en amper winstgevend.

Maikel: “Als marketeer weet ik dat je het altijd anders moet doen dan je concurrenten. Anders val je niet op in de massa. Met 3d-printen is het net zo. Je wilt aan je klanten het best mogelijke product kunnen leveren voor een goede prijs.”

Maikel investeerde vervolgens in een aantal multi-color printers die hij eigenhandig bouwde en programmeerde, maar na een paar try-outs bleken die toch niet betrouwbaar genoeg voor hoge productievolumes: “We wilden ook grotere oplages aan klanten kunnen leveren, met minder technische ongemakken, en bij voorkeur met een nog betere kwaliteit.”

Inmiddels raakte hij steeds meer in de 3d-printwereld en kwam zo in contact met Mimaki, dat net haar eerste 3d-printer op de markt had gebracht. Maikel was al bekend met full-color prints op basis van poeder, maar vond dit kwalitatief ondermaats. “Het materiaal is breekbaar en verliest na een jaar zijn kleur. Zo’n product kun je wat mij betreft niet aan klanten verkopen,” zegt Maikel.

De 3d-printer van Mimaki, die op basis van UV-geharde polymeerhars werkt, maakte wel een grote indruk op hem. “De 3d-technologie van Mimaki is totaal nieuw in de markt en vervangt wat mij betreft die poedertechniek. Niet alleen is het een heel mooie machine, maar hij print met miljoenen kleuren en met een materiaal dat veel sterker en kleurvaster is.”

24/7 produceren
Voor een relatief klein bedrijf als Marketiger was een Mimaki 3DUJ-553 een zeer strategische investering. Het was daarom ook heel belangrijk om de machine eerst uitgebreid te testen. “We hebben de printer twee maanden uitvoerig getest om te zien of hij de gewenste productievolumes aankon. Daarbij heeft Mimaki ons heel goed ondersteund, beantwoordde onze technische vragen en luisterde goed naar onze wensen.”

Aan het eind van de proefperiode had de Mimaki-printer de test met verve doorstaan en Marketiger besloot de printer aan te schaffen. “Het was best spannend om voor een 3d-printer te kiezen van een bedrijf dat wereldwijd weliswaar supergroot is met industriële 2d-printers, maar nog relatief klein met 3d-printing. Toch geloof ik in hun printer, hun technologie, en dat er een markt te creëren is voor de producten die je ermee kunt maken. Dat was doorslaggevend voor onze keuze.”

Marketiger is inmiddels een uiterst succesvol 3d-printbedrijf, waar de Mimaki 3DUJ-553 volcontinu bezig is met het produceren van 3d-prints. Dat ligt deels aan de kwaliteit van het product, maar ook aan de persoonlijke en klantgerichte aanpak. Door die combinatie wist het bedrijf Madurodam als klant te winnen, dat zijn gescande miniaturen voorheen afnam bij een grote, internationale leverancier.

“Je ziet op dat gebied echt een verschuiving in de markt,” legt Maikel uit. “Zelfs grote organisaties zijn nu op zoek naar bedrijven als ons. Klanten willen samenwerken met een bedrijf dat hoge volumes kan produceren, en een flexibele en klantgerichte aanpak hanteert. We zijn in staat snel en accuraat te communiceren met onze klanten. Juist dat onderscheidt Marketiger in de industrie.”

Japanse cultuur
Over de samenwerking met Mimaki is Maikel vol lof: “Het bedrijf heeft een Japanse cultuur, en dat zie je overal in terug. Dat is even wennen, maar dan leer je het ook waarderen. Zo zullen salesmanagers nooit iets met je afspreken dat ze niet waar kunnen maken. En je ziet hoe belangrijk ze je als klant vinden. Ze gaan echt heel ver voor je, zeker als er calamiteiten zijn. Zo hebben ze zelfs een keer een onderdeel uit hun eigen demomachine geschroefd om ons uit de brand te helpen bij een storing.”

Marketiger is in Nederland een pionier op het gebied van 3d-printen met Mimaki-technologie, en vanuit die rol is de samenwerking voor beide partijen uiterst waardevol.

“Wij zijn hun voorbeeldklant,” besluit Maikel. “Ik vind het belangrijk om met Mimaki mee te kunnen denken over het product en dat er ook naar onze wensen geluisterd wordt. Ze hebben een geweldig product en zijn wat mij betreft een stabiele partner voor alle jaren die nog komen gaan. Ik heb het vertrouwen dat wij met Mimaki de markt waarin we nu actief zijn gaan overwinnen.”

share: