De evolutie van car wrapping: van commercieel naar customized

car

Door Justin Pate, oprichter van het Wrap Institute.

Klein beginnen

Car wrappen, wat ooit in een underground niche is begonnen, is inmiddels een veelgebruikte techniek waarmee een auto voor korte tijd kan worden gepimpt. Tot ver in de jaren 2000 werd car wrappen vooral geassocieerd met commercieel gebruik, met als enige doel om reclame te maken. Maar tussen 2008 en 2011 was er opeens een enorme toename van wraps waarmee ook persoonswagens van kleur konden worden veranderd; eerst in Europa en later ook in de VS.

Deze techniek is niet enkel voorbehouden aan reclame of customizen; met PPF (Paint Protection Film), een heldere folie die de lak tegen steenslag en krassen beschermt, zien we de afgelopen jaar een toenemende populariteit.

Snel of stoer? (het verschil tussen wrappen en overspuiten)

Waar overspuiten, de traditionele manier om auto’s aan te passen, tot nu toe altijd de gangbare manier was, zien we de afgelopen jaren juist een enorme toename van car wrappen.

Beide technieken hebben hun voor- en nadelen, en voor een goede wrap is een goede ondergrond van verf nodig. Maar omdat er nu talloze nieuwe technologieën, materialen en gereedschappen op de markt zijn gekomen, zijn er wat wrapping betreft inmiddels onbeperkte mogelijkheden. Met printers zoals de UCJV300-serie van Mimaki kan snel en rendabel een oneindig aantal levendige ontwerpen worden geproduceerd in vele verschillende kleuren, die vervolgens naadloos kunnen worden gelamineerd zodat ze lang meegaan.

De beginfase

Tegenwoordig is er een groot aanbod verschillende inkten, terwijl vroeger alleen inkt op basis van oplosmiddelen beschikbaar was. UV-inkt zorgde in het begin voor barsten in bepaalde gebieden, maar door nieuwe ontwikkelingen is UV-inkt nu bestand tegen overstrekking en extreem oneffen gebieden, met behoud van consistente kleuren. Deze inkten, zoals LUS170 of LUS200 van Mimaki, drogen direct en zorgen dus voor een korte tijd tussen het printen en het lamineren, zonder dat ontgassing nodig is. In tegenstelling tot inkt op basis van oplosmiddelen ontstaat met UV een lichte textuur in de folie die kan worden verwijderd.

Het is voor een groot wagenpark of voor snelle klussen inderdaad handig om voor UV- of latexinkt te gaan, maar voor extreme 3D-vormen, zoals bumpers, spiegels en andere oneffen gebieden, is het wellichtbeter om inkt op basis van ecologische oplosmiddelen of de LUS200-inkten van Mimaki te kiezen.

Wat de folie betreft zijn er ook tal van opties waaruit u kunt kiezen, waarbij de top drie bestaat uit cast, polymeer en mono. Cast is nog altijd de populairste keuze voor car wrapping en staat bekend om de hoogwaardige afwerking, maar ook polymeer wordt steeds meer gebruikt vanwege de beter vormbare eigenschappen.

In de startblokken

De car wrapping branche stond in januari 2020 aan het begin van een explosieve groei, die gedurende de pandemie alleen maar is toegenomen. Veel klanten die niet op vakantie konden, lieten hun huizen en voertuigen, waar ze meer tijd in doorbrachten, opnieuw inrichten en customizen. Carwrapping werd bovendien een stuk populairder dankzij de praktische voordelen, zoals de beschermende laag die erdoor ontstaat. Hoewel deze veranderende en snelgroeiende branche veel fysieke vaardigheden vereist, biedt het wel een spannend vooruitzicht.

Abonneer u voor tips en trucs over car wrapping op het Wrap Institute, of ga naar de website voor meer informatie over de producten van Mimaki.

share: