Is textiel groener en beter?

Is textiel groener en beter of is het vooral marketing?

door Mike Horsten, Marketing Manager Mimaki Europe

eco

Waarom is er zoveel discussie over durzaamheid en een milieuvriendelijker aanpak van ons werk, terwijl de meesten van ons zich afvragen hoe zij de economische crisis kunnen overleven? Politici beweren hier en daar dat de crisis voorbij is, maar de grootformaat printindustrie heeft tot nu toe geen signalen gezien dat de situatie verbetert.

Economische onzekerheid zorgt voor introspectie en het vinden van nieuwe methoden om te werken. We moeten nieuwe ideeën en innovaties adapteren en omarmen. Omdat duurzaamheid sterk verbonden is met innovatie lijken ze synoniem te zijn geworden. In meerdere opzichten is duurzaamheid de katalysator voor onderzoek en ontwikkeling. Het moet echter niet de enige invalshoek zijn, ook het bedrijf zelf en de werknemers ervan moeten er voor de volle honderd procent achter staan. Hun ethiek moet doorgedrongen zijn in alle werk- en productieprocessen.

Natuurlijk zijn er geweldige innovaties die de CO2 uitstoot verminderen en die producten voortbrengen die beter zijn voor het milieu, onze eigen gezondheid en dergelijke. Ik sta volledig achter deze mooie nieuwe technologieën die helpen onze planeet beter te maken. Maar nieuwe innovaties in onze printindustrie hebben ons ook een economische kracht gegeven.

Moeten we echt nieuwe producten aanschaffen, elke keer als er iets nieuws op de markt komt?

Werken we beter alleen maar door innovatie? Ik denk dat het slechts een van de aspecten is. Jawel, we printen al vele jaren, maar zijn we in staat en willen we echt onze kijk op milieuonvriendelijk printen aanpassen?

We weten allemaal dat 100% groen printen iets is dat niet in één dag gaat plaatsvinden – zelfs 10% zou al een geweldige start betekenen. Maar zolang we alleen maar focussen op de kleinere aspecten zoals het gebruik van eco-inkten, emissievrije substraten of een printer die minder energie verbruikt dan een andere, wordt niemand voor 100% duurzaam – alleen een beetje meer milieubewust. Het voegt niet echt veel toe en je verandert er de wereld niet mee. Je geeft uitsluitend een antwoord op de markt. Je denkt niet aan of gelooft niet in de groene beweging als geheel. Het resultaat is een groen sausje omdat je denkt milieubewuster te zijn als je zojuist een printer met een zuiniger energieverbruik hebt aangeschaft. Het is een stap in de goede richting, maar er is nog een lange weg te gaan en je kunt niet echt veel aan je klanten vertellen, zelfs als deze printer het nieuwste Mimaki Latex systeem betreft.

Duurzaamheid is een belangrijke overweging in onze hedendaagse wereld. Grote bedrijven vragen steeds vaker certificaten als onderdeel van hun jaarlijkse audits met betrekking tot de ecologische verplichtingen die ze zichzelf hebben opgelegd of die ze door de overheid krijgen opgelegd. De meeste van die certificaten zijn nog niet gericht op de grootformaat printindustrie. We kunnen onze bedrijfsmodellen zo maken dat we voldoen aan deze certificeringen, maar ze zijn nog op andere bedrijfsmodellen gebaseerd. Tot op het moment dat er een certificaat is geformuleerd specifiek voor ons type bedrijven, kunnen we echter wel zoveel mogelijk doen om onze invloed op het milieu te beperken.

En daar komt textiel in het vizier. De huidige generatie dye sublimatie printers is duurzamer dan de meeste UV of (Eco)solvent printers. Het gebruik van Dye Sub of Latex inkten op polyester substraten resulteert in relatief groenere producten. Gekoppeld aan energiebesparing en afvalbeperking zijn we dan op de goede weg – stap voor stap. Een productievoorbeeld waarbij traditioneel vinyl printen wordt vergeleken met textiel printen maakt dat duidelijk.

De logistiek voor het produceren en installeren van een 2 x 3 meter vinyl wand in een retail locatie vereist dat deze wordt geprint en vervolgens, omwikkeld door een stijve kartonrol, met behulp van een auto wordt getransporteerd, vanwege de omvang. Twee mensen zijn vervolgens nodig om het beeld te bevestigen, mensen die eventueel uit de productie zijn gehaald elk voor tenminste een halve dag. De lijm en het vinylbeeld moeten achteraf tegen extra kosten en tijd worden verwijderd. Het beeld kan bovendien weerkaatsen en stinken.

Bij het gebruik van textiel worden veel van deze stappen vermeden, waardoor makkelijker kosten worden bespaard. Klanten kunnen een aluminium profiel aanschaffen waarmee ze beeld na beeld opnieuw op vaste locaties kunnen aanbrengen, waardoor het proces makkelijker ingebed kan worden in een logistieke cyclus.

De stappen zijn dan: print het beeld en breng een hechtstrip aan voor bevestiging in het frame bij de klant. Medewerkers van de winkel kunnende nieuwe beelden zelf in het frame bevestigen. Het materiaal is rekbaar, dus het aanbrengen in het frame is relatief eenvoudig. Bovendien kan een beeld van 2 x 3 meter worden opgevouwen en per post in een kleine doos vervoerd. Dezelfde doos kan worden gebruikt om het vorige beeld terug te sturen naar het printbedrijf om te worden gerecycled. Er zijn geen dure transportkosten, geen extra staf en geen ingewikkelde recyclesystemen. Extra voordeel is dat de klant weet dat oud materiaal op de juiste manier wordt hergebruikt.

Conclusie is dat printbedrijven door enkele methoden te wijzigen zichzelf en hun klanten geld, transport en tijd kunnen besparen, terwijl recycling van het materiaal geen probleem vormt.

Alles wat we moeten doen is dus dat we onze werkmethoden moeten herzien!