Mimaki introduceert de UJF-6042

Mimaki UJF-6042 verschaft nieuwe mogelijkheden voor kwaliteitsproductie

Amsterdam, 14 september 2012
Mimaki UJF-6042 Mimaki Engineering Co.,Ltd., een toonaangevende fabrikant van grootformaat inkjet printers, kondigde vandaag de UJF-6042 A2 formaat vlakbedprinter met LED droging en meerdere inktopties aan. Naast het grotere formaat bevat deze printer ook veel van de innovatieve verbeteringen die Mimaki heeft geïntroduceerd in de UJF-3042 serie, waaronder 6-kleuren proceskleuren, witte inkt, transparante inkt – die kan worden gebruikt als spotvernis – en de mogelijkheid om op substraten tot 150 mm dik af te drukken. De UJF-6042 zal worden getoond tijdens Photokina, van 18 t/m 23 september 2012 in Keulen, Duitsland. Uitlevering aan klanten wordt verwacht in december 2012.

“Mimaki engineering blijft belangrijke vernieuwingen brengen voor de signbranche en de display graphics markt. De UJF-6042 is een geweldig voorbeeld van onze ambitie om producten op de markt te brengen die de zakelijke mogelijkheden van onze klanten vergroten,” zegt Mike Horsten, Marketing Manager van Mimaki Europe. “Niet alleen kunnen we grotere materialen verwerken vanwege het A2 vlakbed, maar de UJF-6042 bereikt een nog grotere precisie en een heldere afdrukkwaliteit die je normaliter alleen vindt in veel duurdere printers. Met een resolutie van 1800×1800 dpi en een variabele druppelgrootte met een minimale afmeting van 4 picoliter, garandeert de printer eveneens betere verlooptinten. We zijn ervan overtuigd dat bezoekers van Photokina onder de indruk zullen zijn als ze zien welke prijs-prestatieverhouding deze printer levert.”

Product Details van de UJF 6042

De UJF-6042 werkt met een balvormige printkop die heen en weer beweegt, een mechanisme dat ook in zeer geavanceerde vlakbedprinters voorkomt. Dit mechanisme verbetert door zijn precisie de nauwkeurigheid waarmee inktdruppels worden geplaatst op het materiaal. Bovendien bezit de UJF-6042 de volgende eigenschappen:

• Bijna fotokwaliteit. Samen met het vermogen om met een resolutie tot 1800×1800 dpi af te drukken en de variabele druppelgrootte, is de UJF-6042 zodanig ontworpen dat deze de uiterste precisie levert bij het plaatsen van inktdruppels op het substraat. Voor fototoepassingen betekent het A2-formaat dat operators simultaan twee tegenover elkaar liggende pagina’s van een A3-formaat fotoalbum kunnen afdrukken. Voor kleinere items is het eenvoudig om een efficiënte print layout te maken die verspilling voorkomt op dure substraten en ook de doorlooptijd drastisch vermindert.
  • Meerdere inktopties voor de beste flexibiliteit in productie. De UJF-6042 werkt met LH-140 CMYK + witte inkten, een hardere inkt voor het afdrukken op harde ondergronden die grotere adhesieve eigenschappen nodig hebben. Bovendien kan de UJF-6042 Mimaki’s LF-140 flexibele inkten gebruiken die beschikbaar zijn in zes kleuren en wit, evenals de LF200 inkt die beschikbaar is in CMYK + wit en die de inkt kan oprekken tot wel 200% met een hoge adhesie voor toepassingen die dit niveau van flexibiliteit vereisen. De Mimaki Circulation Technology (MCT), standaard bij de UJF-6042, garandeert een uitzonderlijk hoge prestatie bij gebruik van witte inkt bij het printen. Deze standaard functie laat de witte inkt regelmatig circuleren, waardoor er een stabiele uitvoer van inkt is vanaf het opstarten van de printer, doordat het vastzetten van witte inktdeeltjes in de inktbanen wordt voorkomen. De kwaliteit kan bovendien worden verbeterd met de toepassing van glanzende of juist matte afwerking met transparante inkt. Daarnaast kan een meerlaagse afdruk worden bereikt door een bepaald gebied meerdere keren over te drukken.
  • LED Droging. Mimaki’s nieuwe UV LED eenheid is geoptimaliseerd voor efficiency in droging, want er blijft geen ongedroogde inkt achter. Met LED UV droging levert de UJF-6042 een hoge snelheid UV printen met alle voordelen van LED technologie, zoals een lange levenscyclus, energiebesparingen, lager hitteverbruik, de mogelijkheid om dunnere, kosteneffectievere materialen te gebruiken en af te drukken op warmtegevoelige materialen die niet kunnen worden gebruikt met conventionele UV drogende systemen
  • Automatische Primer. Het automatische primer toepassingssysteem kan primer aanbrengen op vooraf geselecteerde plaatsen. Het bespaart kosten en behoudt het karakter van het materiaal op plaatsen waar geen primer is aangebracht
  • Nozzle Recovery Functie. Deze functie vervangt verstopte nozzles (spuitmondjes) tijdelijk door goed werkende nozzles, waarbij de kwaliteit van de afdruk wordt behouden tijdens het printen van de oplage
  • Direct printen op dikke substraten. Met de UJF-6042’s UV inkten kan worden afgedrukt op een brede reeks substraten tot een dikte van 150 mm en tot het A2-formaat. Substraten zoals gecoat papier, papier met een gegoten coating, leer, acrylaat, hout en metaal komen in aanmerking. Er is een groeiende vraag naar fotoboeken in hoge kwaliteit met een leren of acrylaat omslag en met gecoat of ongecoat papier voor het binnenwerk. De UJF-6042 is de enige printer op de markt die deze reeks substraten kan behandelen met de kwaliteit die nodig is voor fototoepassingen. Deze mogelijkheid verschaft printbedrijven een unieke bron van inkomsten met een hoge marge die voorheen niet mogelijk was
  • Milieuvriendelijke voordelen. In aanvulling op de milieuvriendelijke voordelen die al zijn genoemd, minimaliseert printen met UV droging ook de VOC’s. Bovendien beperkt de efficiency van de droging van de nieuw ontwikkelde UV LED eenheid het stroomverbruik en verschaft deze een veel langere levenscyclus en een verhoogde operabiliteit. De 600 ml inktpakken zitten in eco-cartridges, die meerdere keren kunnen worden gebruikt en daardoor de verspilling verminderen
  • Standaard gebruiksvriendelijke RIP “RasterLink 6”– RasterLink6 beschikt over een intuïtieve bediening. De afdruk en andere parameters kunnen eenvoudig worden ingesteld met de gerelateerde waarden in een enkel venster. Bovendien kunnen bewaarde layouts op elk moment worden hergebruikt met behulp van de “Register as Favorite” instelling. De functie voor kleurvervanging verbetert de mogelijkheid reeds afgedrukte beelden nogmaals na te maken. Geselecteerde kleuren van de RasterLink 6 kleurenkaarten kunnen eenvoudig worden toegevoegd aan de Adobe Illustrator kleurbibliotheken. Gebruikers kunnen eveneens geprinte kleuren simuleren in Illustrator of Photoshop voorafgaand aan het printen, en daarmee tijd en geld besparen bij het ontwerp en het productieproces. De RasterLink 6 RIP vereenvoudigt bovendien het printen aan de andere zijde van het materiaal. Men hoeft enkel eenvoudig de mate van over- of onderprint met wit in RasterLink6 te kiezen, waarna het meest efficiënte pad automatisch wordt bepaald zonder verdere tussenkomst van de operator.
    Met RasterLink 6 is het mogelijk om simultaan in drie lagen zowel kleur, wit als kleur te printen. De onderliggende kleuren van een basislaag van witte inkt reproduceren de natuurlijke echtheid van proceskleuren op transparante substraten met grote precisie, terwijl simultaan printen van wit en kleuren garandeert dat er geen meervoudige registratieovergang te bespeuren is.
    RasterLink 6 heeft de mogelijkheid lijsten te importeren voor de productie van variabele data. Bovendien verschaft de “Jig Layout Functie” een eenvoudige grootmontage van meerdere bestanden of beelden met behulp van vooraf gedefinieerde of zelf vast te leggen sjablonen

UJF-6042 Specificaties

UJF-6042

Stroomverbruik AC100V – 240V ± 10 % / below 0.5 kVA
Afmetingen (BxDxH)/ Gewicht 1500 mm x 966 mm x 920 mm / 200 kg

Onderwerp

UJF-6042

Kop On-demand Piezo Printkop
Resolutie 720 x 600 dpi, 1440 x 1200 dpi, 1440 x 1200 dpi,1800 x 1800 dpi
Inkt Type LH-100     (C/M/Y/K/W/Cl)
LF-140     (C/M/Y/K/Lc/Lm/W)
LF-200     (C/M/Y/K)
Capaciteit 220 ml cartridge / 600 ml inktpak(vereist eco cartridge)
Inktcirculatie Witte inktcirculatie door MCT (Mimaki Circulation Technologie)
Inkjet primer PR-100 (220 ml cartridge / 600 ml inktpak)
Maximaal printformaat Breedte: 610 mm, Diepte: 420 mm
Materialen B x D x H 664 x 420 x 150 mm
Gewicht Tot 5 kg
Automatische hoogteinstelling Gecontroleerd door een optische sensor
UV eenheid Uitgerust met UV LED (Light Emitting Diodes)
Media inlegtafel Vacuum trekkend
Stroomverbruik AC100V – 240V ± 10 % / below 0.5 kVA

Afmetingen (BxDxH)/ Gewicht

1500 mm x 966 mm x 920 mm / 200 kg

Specificaties, ontwerp en afmetingen in dit bericht kunnen onderhevig zijn aan veranderingen zonder mededeling vooraf (i.v.m. technische verbeteringen en dergelijke).