Textielprinten in tempo presto – Mimaki onthult nieuwe direct-op-textiel inkjetprinter op ITMA

Ideaal voor snelle, kwalitatief hoogwaardige productie van samples of kleine productieoplagen

Amsterdam, dinsdag 23 oktober 2015Mimaki Tx300P-1800

Mimaki, een toonaangevende fabrikant van grootformaat inkjetprinters, maakte vandaag bekend dat het een gloednieuwe direct-to-textile inkjetprinter introduceert op ITMA 2015, dat plaatsvindt in Milaan, Italië van 12 tot en met 19 november. ITMA is ’s werelds meest gerenommeerde beurs voor textiel- en kledingmachines. Het is een trefpunt waar marktleiders ervaringen uitwisselen over nieuwe trends en innovatieve oplossingen. Op stand C104 in hal 18 debuteert Mimaki de TX300P-1800, een innovatieve 1,8 meter brede rol-naar-rol direct-to-textile inkjetprinter. Zijn voorganger, de Tx2-1600, is de afgelopen 14 jaar wereldwijd ingezet voor digitale textielbedrukking.

“De TX300P-1800 is ontwikkeld om in te spelen op de vraag naar kleinere productieoplagen, snellere levertijden en de mogelijkheid om snel samples te produceren”, zegt Mike Horsten, General Manager Marketing van Mimaki EMEA. “We zijn ons ervan bewust dat de textielproductie verschuift van analoog naar digitaal en van gecentraliseerde naar gedistribueerde productie. Wij stellen ons voor dat in de nabije toekomst consumenten patronen kunnen downloaden of zelf creëren in plaats van gebonden te zijn aan commercieel verkrijgbare designs. De TX300P-1800, die verkrijgbaar is met verschillende inkttypes en een hoge kwaliteit produceert, is ideaal voor dit nieuwe gedistribueerde model van textielprinten.”

Toekomstbestendige technische kenmerken

De Mimaki TX300P-1800 8-kleuren inkjetprinter is speciaal ontworpen om rechtstreeks op textiel te printen. Hij is uitgerust met een nieuwe printkop: deze spuit de inktdruppels met hoge snelheden voor nauwkeurige plaatsing van de rasterpunten bij high head gap printing. Dat maakt de printer ideaal om beelden van hoge kwaliteit te printen op alle soorten stoffen, zelfs dikkere en geweven materialen. Andere kenmerken zijn:

• Printresolutie tot 1080 dpi met druppelgroottes variërend van 6 tot 24 pl. Kleine druppels produceren prachtige printresultaten met een hoge resolutie, terwijl grote druppels van pas komen voor hoge printsnelheden.
  • Meer dan twee keer zo snel als een conventionele printer, dankzij printsnelheden tot 68 m2/uur.
  • Behoud van optimale spanning dankzij stabiel textieltransport op basis van de unieke en betrouwbare technieken die Mimaki door de jaren heen heeft ontwikkeld in het kader van R&D op het gebied van inkjetprinters voor textiel.
  • Een keuze aan dye-inkt (sublimatie-, dispersie-, reactieve en zure inkt) en pigmentinkt om te voldoen aan een breed scala aan toepassingsbehoeften. Dye-sublimatie-inkten zijn verkrijgbaar vanaf de commerciële lancering, andere inkten volgen binnenkort. Er zijn inktbussen van 2 liter verkrijgbaar voor ononderbroken printen bij grotere oplagen.
  • Ononderbroken printen met automatische detectie en reiniging van verstopte spuitmondjes. Als verstopte spuitmondjes niet hersteld zijn na de reiniging, zorgt het Nozzle Recovery System ervoor dat goede spuitmondjes worden gebruikt in plaats van de verstopte.
  • Een keuze aan krachtige digitale front-ends, waaronder de standaard Mimaki RasterLink6 en de TxLink3 Lite. Om accuratere kleurafstemming te realiseren met bedrijfs- en andere speciale kleuren, biedt de TxLink3 Lite eenvoudige RGB- en CMYK-kleurvervanging voor raster- en vectordata. Deze biedt ook de mogelijkheid om verschillende kleurpatronen te produceren.
  • Productie van grote, naadloze patronen op basis van één enkel beeld door patronen te herhalen en te spiegelen.
  • Eenvoudige ICC-profielaanmaak voor workflows met meer dan vier proceskleuren (Multicolor-workflows) via Mimaki’s unieke Wizard voor profilering.
  •
    “We zijn benieuwd om te horen wat ITMA deelnemers vinden van de TX300P-1800”, voegt Horsten eraan toe. “We denken dat zijn kwaliteit, snelheid en bezoekers kunnen inspireren tot vele nieuwe toepassingsmogelijkheden. We verheugen ons erop om samen met hen verandering te brengen in de manier waarop textiel wordt bedrukt.”

De commerciële verkrijgbaarheid van de Mimaki TX300P-1800 staat gepland voor december 2015.