Mimaki zet een nieuwe beursstandaard tijdens FESPA Digital 2014

Educatie, awards, nieuwe ideeën en geïnteresseerde bezoekers zorgen voor een positief gevoel in de sign & display grafische markt.

Amsterdam, 5 juni 2014
Mimaki booth Fespa 2014

Mimaki bericht vandaag dat FESPA Digital 2014 een van de succesvolste beurzen ooit was voor het bedrijf. De beurs, die werd gehouden van 20 t/m 23 mei in München, Duitsland, resulteerde in mooie resultaten voor zowel Mimaki als voor de industrie zelf.

“We hadden hoge verwachtingen van FESPA Digital 2014 en de beurs stelde ons niet teleur,” zegt Mike Horsten, General Manager Marketing EMEA voor Mimaki Europe. “Als platinum sponsor van Fespa Digital 2014 is Mimaki misschien niet geheel onpartijdig, maar ik geloof dat de meeste exposanten en bezoekers ermee zullen instemmen dat de sfeer op  de beurs geheel het enthousiasme uitstraalde waarmee de bezoekers naar München kwamen. We voelden dat in elk geval duidelijk op de Mimaki-stand!”

Awards en nog meer awards

Mimaki Europe was verheugd om tijdens de beurs de Young Designer Award te sponsoren en uit te reiken aan Eleni Bourazanis. Deelnemers konden hun portfolio’s indienen om zo een kans te maken op erkenning van hun talenten en een interne stage van zes maanden te winnen bij Mimaki Europe. Ze werden beoordeeld op hun creativiteit, zakelijke inzicht en gretigheid om de stage te bemachtigen. Bourazanis vertelde: “Mode is mijn passie, en hiervoor heb ik mij vooral bezig gehouden met zeefdruk. Maar ik ben sterk onder de indruk van de mogelijkheden met digitaal printen. Geen beter bedrijf dan Mimaki Europe om deze mogelijkheden verder te ontdekken. Uiteindelijk wil ik vooral ontwerpen. Ik ben dankbaar dat ik gebruik mag maken van de geweldige hulpmiddelen die Mimaki mij biedt om mijn passie verder te ontplooien en hoop dat ikzelf waarde kan toevoegen aan het team van Mimaki.”

Horsten benadrukt het volgende: “Eleni bezit de creatieve mindset om het goed te doen bij Mimaki Europe. We zijn geweldig blij dat deze getalenteerde stagiair ons team gaat versterken. Ze past uitstekend in onze cultuur van “Let’s create…Together.”

En de prijzen stopten daar niet. Mimaki ontving maar liefst twee awards van de European Digital Press Association (EDP). De Mimaki JFX200-2513 grootformaat printer met LED-droging werd geselecteerd uit een overvol veld van inzendingen voor de Beste Vlakbed/Hybride Printer tot € 200.000, en Mimaki’s KEBAB-optie voor 360-graden rondom direct printen op cilindrische producten werd als de Beste Multi-Purpose Object Printer verkozen. De awards werden in ontvangst genomen door Mike Horsten, General Manager Marketing voor Mimaki EMEA tijdens een speciale Awards ceremonie die tijdens de beurs plaatsvond.

Creatieve uitwisseling van ideeën als hoogtepunt van de beurs

FESPA organiseerde ook educatieve ‘hubs’ tijdens de beurs, met een uitgebreide mix van presentaties, debatten, netwerkmomenten en demonstraties. “We vonden het belangrijk om sponsor te zijn van de Digital Hub,” zegt Horsten. “We geloven dat educatieve momenten – zowel voor ons als voor bezoekers – een belangrijk aspect zijn van elke handelsbeurs. Ik mocht tijdens de beurs meerdere presentaties geven en dat was telkens een uiterst waardevolle ervaring. De uitwisseling van ideeën die daar plaatsvond en gedurende de live uitzending van onze persconferentie, inspireerde ons en verschafte stof voor ideeën over toekomstige ontwikkelingen. Het was geweldig om over de industrie te spreken met de industrie, zowel met toekomstige klanten, bezoekers, journalisten, als met analisten.”

Nieuwe producten, nieuwe mogelijkheden

Mimaki was uiteraard ook verheugd over de respons van bezoekers ten aanzien van de drie nieuwe producten die het bedrijf tijdens FESPA Digital 2014 demonstreerde:

• De JFX200-2513, een compacte UV-printer die eenvoudig past in bedrijfsruimten van elke omvang, met een betaalbare prijs. De variabele dot functie garandeert minder korreligheid en een hogere printkwaliteit door het spuiten van drie in grootte verschillende inktdruppels per keer. Bovendien gebruikt deze printer ook witte inkt voor heldere beelden, aansprekende backlits, en andere producten die geprint zijn op transparante materialen. De printer kan met twee verschillende typen inkt werken die een brede reeks materialen en toepassingen ondersteunen:
    • LH-100, een harde UV-drogende inkt met een hoge weerstand die bestand is tegen chemische invloeden, gepaard aan een uitstekende kleurvastheid;
    • LUS-150, een goedkopere UV drogende inkt met een soepelheid die gaat tot wel 150%.
  • De Tx500-1800DS direct sublimatie printer is ideaal voor vlaggen, signs, displays, textiel en soft signage segmenten. Deze gebruikt een Sb300 inkt die een lagere kostprijs heeft dan die van conventionele inkt, evenals een hogere printsnelheid op polyester materialen.
  • De JV300-130/160 is een familie van solvent inkjet grootformaat printers. Deze printers zijn uiterst flexibel omdat ze zowel voor solvent als voor watergebaseerde sublimatie printen kunnen worden gebruikt. Dit maakt de terugverdientijd korter, terwijl de winstgevende ontwikkeling van nieuwe toepassingen sneller en eenvoudiger gaat voor sign en display graphics bedrijven van elke omvang. Ze zijn geschikt voor een brede reeks toepassingen zoals signage voor buitengebruik, posters, interieur decoratie en bekleding van voertuigen. Kortom, er kwamen zeer veel bezoekers op af tijdens deze beurs.

Experts van Mimaki waren tijdens de beurs continu aanwezig. Ze spraken met bezoekers over hun doelen en inzichten en boden hulp bij het bepalen welke oplossing van Mimaki Europe het meest in overeenstemming was met hun wensen en behoeften.

“Gedurende de hele beurs,” concludeert Horsten, “kregen we uitsluitend positieve reacties, zowel van bezoekers op de stand als tijdens de party die we tijdens FESPA Digital 2014 organiseerden om het 10-jarig bestaan van Mimaki Europe te vieren. We noteerden belangrijke nieuwe verkoopleads en raakten zeer geïnspireerd door de mate van enthousiasme die iedereen aan de dag legde. We kijken nu al uit naar FESPA 2015 en plannen alvast hoe we het resultaat van dit jaar nog kunnen overtreffen!”