Mimaki introduceert nieuwe ontwikkeling in het internet der dingen (IoT)

Mimaki kondigt een nieuwe ontwikkeling aan in het internet der dingen (IoT): Mimaki’s Digital Printing Connection, een koppeling voor digitaal drukken die gebruikers moet helpen om Mimaki printers te integreren in productielijnen voor on-demand productie zonder toezicht en mass customization of massamaatwerk, wat gebeurt via communicatie met robots, transportbanden, inspectieapparaten, sensoren en andere randapparatuur.

De eerste twee oplossingen die in het kader van deze nieuwe ontwikkeling geïntroduceerd worden, zijn MDL-commando’s en Mimaki Job Controller.

MDL-commando’s worden gebruikt om Mimaki printers aan te sturen vanuit productiesystemen van klanten en via randapparaten. Ze beheren de werking van de printer, inclusief het opstarten van de printproductie en het aanpassen van de positie en hoogte van de tafel met het printsubstraat. Ze verschaffen ook informatie over resterende inkthoeveelheden en fouten aan de printerzijde.

Mimaki Job Controller is software die communiceert met de printer voor het verzenden van optimale printdata en printvoorwaarden. Het opstarten van de productie, het maken van verbinding met een printer en een robot in een productielijn om printjobs aan te voeren via een transportband en het verzamelen van de geprinte artikelen na het printen verlopen hiermee automatisch.

Bert Benckhuysen, Product Manager bij Mimaki Europe, legt uit: “De Digital Printing Connection maakt onbemande werking mogelijk. De koppeling helpt om processen te vereenvoudigen en te stroomlijnen door printers die meestal als stand-alone systemen werken, verbinding te laten maken met randapparatuur. Deze benadering ondersteunt on-demand productie en mass customization.”
Voor klanten die MDL-commando’s gebruiken, kan een optimaal systeem gebouwd worden met behulp van Mimaki’s Software Development Kit, die beschikbaar is voor download op de Mimaki Global website.