Mimaki introduceert de JV400 printers

Mimaki introduceert de JV400 portfolio van inkjetprinters

Mimaki pakt uit met een latexprinter en een revolutionaire solvent-/UV-printer, twee nieuwe printers die een nieuwe standaard zetten op de markt.

Amsterdam, 13 februari 2012
Mimaki Engineering Co.,Ltd., een toonaangevende fabrikant van grootformaat inkjetprinters, introduceert de JV400-130/160LX en de JV400-130/160SUV. Met deze twee nieuwe printers ondersteunt het bedrijf zijn streven om producten op de markt te brengen die echte innovatie combineren met een hoge productiviteit. Met het JV400 portfolio zullen gebruikers profiteren van hogere printsnelheden en een hogere printkwaliteit zonder enig compromis. De JV400-130/160LX is een latexprinter die gebruikmaakt van nieuw ontwikkelde milieuvriendelijke latexinkt, terwijl de JV400-130/160SUV een revolutionaire inkjetprinter is die de flexibiliteit van printen met solventinkten combineert met de duurzaamheid van UV-drogende inkten. Verwacht wordt dat deze nieuwe printers verkrijgbaar zullen zijn in het voorjaar van 2012. Beide printers leveren maximale prestaties met RasterLink6, Mimaki’s gebruiksvriendelijke RIP die drie inktlagen met witte en kleurinkten mogelijk maakt tijdens een en dezelfde productietijd.

Details van de JV400-130/160LX

Wit is steeds meer een vereiste in de markt voor signage. De JV400-130/160LX ondersteunt zes kleuren plus wit. Het is ’s werelds eerste latexprinter die gebruikmaakt van witte inkt. Mimaki’s witte latexinkt voldoet aan de behoeften voor een breed scala aan printtoepassingen en substraten. De witte latexinkt kan bijvoorbeeld worden gebruikt op transparante PET, raamdecoratie en glasfolie met splintervrije eigenschappen. De JV400-130/160LX is uitgerust met Mimaki’s MCT systeem (Mimaki Circulation Technology). Dit inktcirculatiesysteem voorkomt pigmentneerslag. Het zorgt voor een stabiele inktdispersie en vermindert de behoefte aan handmatige circulatie van inktcartridges.

Mimaki’s latexinkten zijn sneldrogende inkten. Bovendien wordt het droogproces extra ondersteund door de drie verwarmingselementen van de printer en zijn droogventilatoren. De verwarmingselementen zijn geïntegreerd in het printsysteem en zorgen voor een droogstap voorafgaand aan, tijdens en na het printproces. De ventilatoren zorgen ervoor dat de producten gereed zijn voor verdere verwerking en afwerking wanneer ze uit de printer komen. Dankzij de verbazingwekkend lage droogtemperatuur van 60 °C of minder kunnen gebruikers printen op een brede waaier aan hittegevoelige materialen.

Met zijn minimale inktdruppelgrootte van 4 picoliter en ondersteuning voor variabele inktdruppelgroottes garandeert deze printer een uitzonderlijke kwaliteit met vloeiende kleurovergangen, zonder dat er een korrelstructuur zichtbaar is. Zijn printsnelheden tot 18 m² per uur maken de JV400-130/160LX ideaal om de productiviteit te verbeteren in elk bedrijf. De JV400-130/160LX wordt geleverd met inktbundels van 600 ml in milieuvriendelijke verpakkingen. Doordat deze milieuvriendelijke verpakkingen niet hoeven te worden gerecycleerd, garanderen ze milieuvriendelijke en voordelige productie. Gebruikers hoeven dus geen kleine inktcartridges te vervangen bij een inktwissel.

Details van de JV400-130/160SUV

De JV400-130/160SUV print in vier kleuren (CMYK) met printsnelheden tot 18 m² per uur. Door gebruik te maken van nieuw ontwikkelde inkten van Mimaki, combineert deze werkelijk unieke printer de flexibiliteit van solventinkten met de duurzaamheid van UV-drogende inkten. Tijdens het printproces wordt de solventcomponent geabsorbeerd door de inktaannemende laag van het substraat en hecht het pigment zich aan het substraat. De geprinte inkt wordt vervolgens gedroogd tijdens een UV-proces en levert een gladde glossy print op. Het resultaat doet denken aan een coating, maar biedt de heldere kleuren die je verwacht van een solventprinter. Vaststaat dat deze schitterende solvent-/UV-prints de aandacht zullen trekken en zelfs aan de eisen van de meest veeleisende klanten zullen voldoen.

De UV-droging resulteert bovendien in een hoge krasvastheid en weerbestendigheid. De prints komen volledig droog uit de printer en zijn direct klaar voor verdere verwerking.

RasterLink6

Beide nieuwe modellen in het JV400 portfolio gebruiken als digitale front-end Mimaki’s gebruiksvriendelijke RasterLink6 RIP. Deze RIP stelt gebruikers in staat tijdens een en dezelfde productietijd drie inktlagen aan te brengen, waaronder een witte onderlaag – als hun printer witte inkt ondersteunt. Zo kunnen gebruikers levendige kleuren produceren op transparante media voor toepassingen zoals raamdecoratie en backlit signage.