Mimaki Nieuws

In-house printing groot succes voor smart-buttonfabrikant Flic

Shortcut Labs

Snellere productie, kortere doorlooptijden en meer flexibiliteit waren enkele voordelen voor Shortcut Labs toen ze voor printen met de Mimaki UJF-3042MkII kozen. “Ik wou dat we het eerder hadden ontdekt,” zegt mede-oprichter Amir Sharifat.

Het was bijna toevallig dat drie jonge Zweedse technologiestudenten elkaar in 2013 ontmoetten en samen Flic ontwikkelden, de eerste Smart Bluetooth Button op de markt. In het tijdperk van het Internet of Things, toen de interesse in thuisautomatisering begon te groeien, werd Flic al snel een multi-miljoen dollar bedrijf met partners en productiesites over de hele wereld. Met een korte klik, dubbelklik of de knop ingedrukt houden, zouden consumenten en bedrijven in meer dan 110 landen hun verlichting of muziek kunnen bedienen, een taxi bellen, roomservice bestellen of hulp vragen, en dat allemaal met een simpele klik op de knop.

Naarmate het bedrijf groeide, vroegen praktische problemen in de productie om nieuwe oplossingen. Een van de meest urgente was het vinden van een efficiënte en betrouwbare printoplossing voor het groeiende aantal individuele klanten die een print op maat wilden, en zakelijke klanten die hun eigen merk op de plastic knoppen wilden laten printen. “De Flic-knoppen worden in Maleisië geproduceerd, waardoor we voor de printservices van een zeefdrukkerij in Maleisië kozen. Het duurde een aantal weken en soms maanden voordat we een acceptabel logo met de juiste kleuren kregen, waarbij we de samples meerdere keren heen en weer moesten sturen. Met het toenemende aantal zakelijke klanten waren die doorlooptijden niet meer acceptabel,” zegt Amir Sharifat.

De wens om het drukwerk in-house te gaan doen, begon te groeien, en tijdens een printing-evenement in Stockholm in 2016 ontmoette Sharifat Signcom, de Zweedse reseller van Mimaki, om over UV-printen te praten. “Ik had over Mimaki gelezen en wist dat het een van de grootste drukwerkleveranciers op de markt is. We maakten kennis met de Mimaki UJF-3042MkII, vier kleuren plus wit en vernis, 1200 x 1200 dpi, die aan onze behoeften voldeed. UV is essentieel, omdat de bedrukking van onze producten krasbestendig moet zijn. We hebben berekend dat het drukken van meer dan 2.000 knoppen in één jaar tijd rendabel zou zijn. We hebben voor de lease-optie gekozen van één Mimaki UJF-3042MkII,” zegt Sharifat, waarbij hij het belang van flexibiliteit benadrukt in een continu veranderende toekomst.

Na een succesvolle installatie zijn de technici en IT-experts in het Shortcut Labs team geleidelijk aan allemaal printexperts geworden. “We maakten ons in het begin een beetje zorgen – is het moeilijk om te leren printen? Hoeveel dagelijks onderhoud heeft de nieuwe printer nodig? We wilden vooral een nuttig hulpmiddel hebben, zonder ons te veel op de machine zelf te hoeven richten. Onder begeleiding van Signcom heb ik geleerd hoe ik de printer moet gebruiken en nu is iedereen in het bedrijf betrokken bij de printopdrachten,” legt Sharifat uit, terwijl hij in een hoek van zijn kantoor de Mimaki UJF-3042MkII met 32 x 42 cm printoppervlak demonstreert.

Vandaag de dag draait de Mimaki UJF-3042MkII minstens twee keer per week. Er passen 80 Flic-knoppen in één printoplage, die 7 tot 15 minuten in beslag neemt, afhankelijk van de resolutie en de vernis. Om de knoppen tijdens het drukproces op hun plaats te houden, heeft Shortcut Labs een aangepaste mal ontwikkeld die in de machine past. Het enige dagelijks onderhoud waar het personeel mee te maken heeft, is het na het printen reinigen van de drie printkoppen en het afdekstation. “De bediening van de Mimaki UJF-3042MkII is eenvoudig en de printkwaliteit is onberispelijk. De producten komen droog uit de printer en zijn direct klaar om te worden verzonden dankzij de sneldrogende flexibele UV-LED-inkt die Signcom ons heeft geleverd,” aldus Sharifat. Hij benadrukt dat het drukken in eigen huis heeft bijgedragen aan een betere service en nieuwe zakelijke mogelijkheden voor zowel Shortcut Labs als hun klanten. “We zijn nu beter in staat om kleinere orders af te handelen en de efficiëntie in de logistiek is aanzienlijk verbeterd. Het is zeer winstgevend geweest en we betreuren het dat we deze beslissing niet een jaar eerder hebben genomen. Als dat zo was geweest, zouden we misschien alweer een jaar verder zijn geweest in onze ontwikkeling als bedrijf.”

Mimaki pakt groot uit op FESPA 2019 met nieuwe producten voor grootformaat bedrijven

Mimaki’s breedformaat inkjetportfolio en -applicaties laten zien wat de differentiatie en winstgevendheid van bedrijven bevordert.

Mimaki Europe, een toonaangevende fabrikant van inkjetprinters en snijsystemen, kondigt aan dat het bezoekers van de FESPA Global Print Expo 2019 (München, Duitsland – 14-17 mei 2019) zal ontvangen op zijn grootste FESPA-stand ooit. De gegroeide standomvang weerspiegelt niet alleen Mimaki’s brede portfolio, maar ook de internationale groei, leidende positie op de markt en de toewijding aan het succes van de klant. Mimaki zal het showplatform ook gebruiken om nieuwe producten met rijke mogelijkheden te lanceren, die de differentiatie en winstgevendheid van klanten stimuleren.

De stand van Mimaki (stand B6-A30) zal vier belangrijke bedrijfsonderdelen omvatten: Sign Graphics; Industrial Products; Textiles en 3D. Om de toepassingsdiversiteit te vieren zal op de stand van Mimaki te zien zijn hoe klanten de geavanceerde inkjettechnologie kunnen gebruiken om meer omzet te genereren en nieuwe markten aan te boren met nieuwe toepassingsmogelijkheden.

“Door op onze grootste FESPA ooit het slimste portfolio van cutting-edge technologieën te tonen, willen we onze duidelijke betrokkenheid bij de industrie laten zien. Dit wordt deels mogelijk gemaakt door een aantal van Mimaki’s sterkste punten: onze flexibiliteit en R&D expertise. In tegenstelling tot sommige van onze concurrenten zijn we in staat om ons snel aan te passen aan veranderingen in de markt en de mogelijkheden voor klanten om constante systeemverbeteringen en gloednieuwe innovaties te leveren,” zegt Danna Drion, Marketing Manager, Mimaki EMEA.

“We gaan naar FESPA 2019 met een productportfolio dat dit vermogen belichaamt. Daarnaast zullen we de show gebruiken om de markt voor te lichten en een breed scala aan succesvolle en winstgevende toepassingen te tonen die mogelijk worden gemaakt door onze printoplossingen, waardoor de omzet van onze klanten toeneemt,” aldus Drion.

Sign Graphics
Mimaki zal zijn vlaggenschip UV LED en eco-solvent roll-to-roll printsystemen laten zien, met veelzijdige, betrouwbare en hoogwaardige print- en snijmogelijkheden voor grafische toepassingen. Deze oplossingen variëren van instapmodel tot hoogproductieve printers, en zijn ontworpen om printserviceproviders in staat te stellen te printen en winst te maken met behulp van Mimaki-technologie.

  • Mimaki UCJV300-75: Een bekroonde UV-geïntegreerde printer/snijplotter met witte inkt. Dit systeem is ideaal voor het creëren van transformatieve afbeeldingen voor toepassingen met achtergrondverlichting. Ook exclusief voor Mimaki: vijflaags printen maakt het mogelijk om verschillende ontwerpen tegelijkertijd op beide zijden van een substraat te printen, perfect voor transparante filmtoepassingen. Dit kleinste model van Mimaki’s veelzijdige UCJV300 serie is verder ook voorzien van Greenguard Gold gecertificeerde LUS-170 inkten.
  • Mimaki CJV150-160: Een instapmodel eco-solvent geïntegreerde printer/snijplotter, die hoge prestaties, veelzijdigheid en rijke kleuren biedt. Dit model is uitgerust met levendige inktsoorten, waaronder zilver, oranje en licht-zwart, en levert een kosteneffectieve oplossing voor signmakers, display graphics professionals en drukkerijen.
  • Mimaki JV300-160: De JV300-160 is een nieuwe generatie eco-solvent/sublimatieprinter, die een nieuwe standaard voor professionele grootformaatprinters zet. De printer biedt ongeëvenaarde veelzijdigheid door de ondersteuning van meerdere inktsoorten (namelijk oranje en licht-zwart) en levert prints van fotokwaliteit met uitstekende snelheden (tot 105,9 m2 per uur in super-draft modus). Al met al is de JV300-160 de ideale oplossing voor sign- en grafische professionals, sportkleding en modefabrikanten, maar ook voor drukkerijen.
  • Mimaki UJV55-320: Deze 3,2 m brede LED UV-inkjetprinter combineert op unieke wijze hoge kwaliteit, superbrede output en productie in grote volumes (tot 110 m2 per uur). Witte inkt, transparante-mediamogelijkheden en gelijktijdig met twee rollen printen, maken de UJV55-320 ideaal voor het produceren van banners, retail, beurs- en window graphics en soortgelijke toepassingen.

Industriële producten
Voor de industriële markt zal Mimaki drie van zijn flatbed direct-to-shape UV LED digitale printers uit de UJF-serie tonen: de Mimaki UJF-7151plus, de Mimaki UJF-3042 MkII en de Mimaki UJF-6042 MkII. Met printformaten van 710 mm x 510 mm tot A3 en A2, en substraten tot 153 mm dik, is Mimaki’s UJF-portfolio speciaal ontworpen voor de promotionele productenmarkt. Bezoekers op de stand zullen zich laten inspireren door een breed scala aan creatieve promotionele producten in verschillende materialen. Dit demonstreert hoe geavanceerd digitaal printen waarde toevoegt en winstgevende personalisatie en versiebeheer mogelijk maakt.

Textiel
Centraal in de textielshowcase van Mimaki op FESPA staat de nieuwste dye-sublimatieprinter van het bedrijf: de Mimaki TS55-1800. Deze zakelijke printer biedt ononderbroken gebruik voor een ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding, richt zich op de instap- en mid-level markten en is ontworpen voor gebruikers die hoge productiviteit en hoge kwaliteit prints vereisen met levendige kleuren en beelden. Dit model is uitgerust met de kerntechnologieën, van Mimaki, zoals MAPS, NCU en NRS, en print met de nieuwe Sb610 inkten, die de felbegeerde ECO PASSPORT by OEKO-TEX certificering hebben en voldoen aan specifieke duurzaamheidseisen. De TS55-1800 is geschikt voor interieurstoffen, sport- en modekleding, vlaggen en tapijten. Als Gold Sponsor van FESPA Global Print Expo zal Mimaki ook een belangrijke deelnemer zijn aan FESPA’s speciale textiel-feature ‘Print Make Wear’.

3D
Mimaki zal ‘de toekomst in kleur vormgeven’ met zijn geavanceerde technologie voor additive manufactoring in kleur. De Mimaki 3DUJ-553 is erkend als het allereerste polymeer 3D-printsysteem dat meer dan 10 miljoen verschillende kleuren kan produceren. Met behulp van CMYK met witte en heldere inkten produceert het fotorealistische producten, met een rijke kleurexpressie inclusief steunkleur, tinten en kleurverlopen, evenals speciale effecten, zoals volledige transparantie en semi-transparante kleuren.

Bezoekers van de Mimaki stand kunnen de 3DUJ-553 3D printer live in actie zien, en objecten zien produceren met superfijne details en gladde oppervlakken. Mimaki’s 3D-printer is ideaal voor toepassingen zoals schaalmodellen, mock-ups en prototyping tot en met 3D-kunst, beeldjes en medische en educatieve hulpmiddelen en apparatuur.

Mimaki bevordert creativiteit voor retailers met gloednieuwe Simple POP software

De nieuwe software is gericht op retailers en maakt ontwerp eenvoudig door middel van sjablonen en in-house productie van een breed scala aan reclamematerialen, wat de verkoopresultaten ten goede komt.

Mimaki Europe, een toonaangevende fabrikant van inkjetprinters en snijsystemen, kondigt de gloednieuwe ontwerpsoftware Simple POP aan, die in april 2019 wordt vrijgegeven. Simple POP is ontworpen om creativiteit bij het ontwerpen van winkeldecoratie te stimuleren, zodat retailers dit zelfstandig op basis van sjablonen kunnen produceren, en waar nodig hun aanbod van Point-Of-Purchase (POP) displays kunnen uitbreiden.

In de detailhandel wordt een grote verscheidenheid aan reclamemateriaal gebruikt, variërend van etalageborden, posters en POP-advertenties tot zegels en stickers. Die zijn bovendien strikt gekoppeld aan seizoensgebonden evenementen, in de tijd beperkte aanbiedingen, weertrends en dagelijkse koopjes. Hierdoor is flexibiliteit bij het produceren van in-house reclamemateriaal van cruciaal belang om de verkoopresultaten te verbeteren. De Simple POP software beantwoordt direct aan deze eisen en maakt gebruiksvriendelijke processen mogelijk op basis van kant-en-klare sjablonen. Het aanbod van beschikbare templates omvat verschillende POP-advertenties die speciaal zijn ontworpen om in het oog te springen en om belangrijke informatie zo goed mogelijk over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan schommelende POP-displays, prijskaarten, posters en banners, maar ook in-store decoraties voor elk seizoen en evenementen (muurstickers, raamstickers, raamstickers, magneetvellen, tapisserieën, etc.) en kleine artikelen (labels, zegels, stickers, etc.).

De sjablonen worden geleverd met voorgeïnstalleerde snijgegevens, die het mogelijk maken om automatisch af te drukken en te snijden door gebruik te maken van Simple POP in combinatie met Mimaki UCJV150 en UCJV300 van UV-uithardende inkjetprinters met snijfuncties. Verder sluit de UCJV300 serie, die is uitgerust met witte inkt, perfect aan op de behoeften aan pakkende en zeer decoratieve artikelen, omdat het de reproductie van natuurlijke kleuren mogelijk maakt, zowel transparante als gekleurde media.

Belangrijkste kenmerken van Simple POP:

  • Vooraf ingestelde sjablonen voor specifieke toepassingen die een eenvoudig ontwerp mogelijk maken
  • Vooraf geïnstalleerde print- en knipgegevens voor POP’s en in-store decoraties
  • Automatisch snijden om de efficiëntie van het werk te verbeteren
  • Witte inkt op de UCJV300-serie maakt afdrukken op transparante, gekleurde en metalen media mogelijk

Simple POP biedt een breed scala aan sjablonen die voor verschillende toepassingen geschikt zijn. Na het selecteren van een sjabloon kunnen gebruikers eenvoudig tekst bewerken, maar ook afbeeldingen en grafische symbolen bewerken, toevoegen, vergroten, verkleinen en wijzigen. Het ontwerpproces is eenvoudig en intuïtief, zelfs voor degenen die geen ervaring hebben met het gebruik van ontwerpsoftware. Verder zullen extra sjablonen als gratis downloads op de Mimaki website worden aangeboden.

Een ander belangrijk kenmerk van Simple POP is dat de sjablonen voorzien zijn van snijdata, waarmee retailers zelf kunnen afdrukken en snijden door de software te combineren met de Mimaki UCJV150/UCJV300 serie. Deze printers zijn uitgerust met een snijfunctie die het automatisch produceren van displays in verschillende vormen mogelijk maakt. Dit zou extra tijd en moeite kosten bij handmatig snijden.

Een andere toegevoegde waarde is verder de witte inkt met hoge dekkracht, die beschikbaar is op de UCJV300 serie. Door de witte inkt als basis te gebruiken voor kleurenprints op transparante, gekleurde en metallic media kan de kleurontwikkeling van de inkt verbeterd worden, om daarmee mooie en aantrekkelijke prints te maken.

“Met de gloednieuwe Simple POP software kunnen retailers zelf reclamematerialen produceren, waarmee ze de problemen rond het uitbesteding ervan vermijden. De software is ontworpen om de productie van opvallende en thematische in-store decoratie te vereenvoudigen en maakt automatisch printen en snijden mogelijk in combinatie met de UCJV150 en UCJV300 printers,” zegt Senior Marketing Manager voor EMEA Danna Drion. “Voordelen voor retailers zijn onder andere een kortere productietijd, meer flexibiliteit bij het ontwerp en een verbeterde werkefficiëntie.”

Simple POP Specifications

Nieuwe metallic UV-inkt van Mimaki vergroot creatieve mogelijkheden

Mimaki’s MUH-100-Si UV-uithardende metallic inkt wordt gedemonstreerd op stand 2L22 tijdens C!Print 2019.

Mimaki Europe, een toonaangevende fabrikant van grootformaat inkjetprinters en snijsystemen, brengt een nieuwe UV-uithardende metallic inkt op de markt onder de naam MUH-100-Si. De nieuwe inkt verbreedt Mimaki’s productaanbod en verlegt de grenzen van grafische expressie via gewone UV-flatbed-inkjetprinters. De inkt is compatibel met Mimaki’s UJF-7151plus-printer, een model dat een hoge printkwaliteit produceert voor een indrukwekkende reeks toepassingen, van geschenken en noviteiten tot grootformaat borden. De MUH-100-Si UV-uithardende metallic inkt wordt voor het eerst gedemonstreerd op de stand van Mimaki (2L22) tijdens C!Print 2019, dat van 5-7 februari in Lyon plaatsvindt.

De nieuwe MUH-100-Si UV-uithardende metallic inkt geeft klanten van Mimaki een sterk concurrentievoordeel, waarmee ze toegevoegde waarde kunnen leveren aan de merken die hun diensten gebruiken. De nieuwe inkt past in Mimaki’s ideologie van “nieuwe technologie voor het creëren van de volgende generatie digitaal printen”. Daarnaast is het een voorbeeld van hoe digitale printtechnologie op een zeer efficiënte manier nieuwe creatieve ideeën mogelijk maakt. Het aanbrengen van metalen effecten op bedrukte producten vereist meestal (handmatige) bewerkingen na het printen. Bezoekers van C!Print zullen echter zien hoe de nieuwe technologie van Mimaki gebruikt kan worden om impactvolle prints te produceren, zonder kostprijs- of tijdbeperkingen.

Bert Benckhuysen, Senior Product Manager bij Mimaki Europe: “We zijn erg enthousiast deze metallic inkt op C!Print in Lyon te kunnen introduceren. Bij Mimaki werken we hard om onze klanten te voorzien van producten waarmee ze zich kunnen onderscheiden. De nieuwe metallic inkt staat daar garant voor. Tevens biedt het onze klanten een efficiëntere manier om luxere en verfijndere producten te produceren.”

De MUH-100-Si metallic inkt is gemaakt door een schitterend pigment door de inkt te mengen. Daardoor is het mogelijk om direct op het product te printen, zonder dat er een apart handmatig proces nodig is, zoals gangbaar bij het creëren van een metallic effect door het aanbrengen van glitters of folies. Decoratieve opties zoals het printen van glanzende en matte tinten, textuurexpressie met embossing-effect, en full-colour metallic expressies kunnen in huis gerealiseerd worden door met gekleurde inkt op metallic inkt te printen. De metallic inkt is beschikbaar voor gebruik met de UJF-7151plus-printer, en kan voor een breed scala aan toepassingen gebruikt worden, zoals papiercontainers, films en noviteiten.

“Deze uitbreiding van ons inktassortiment helpt onze klanten het gebruik van hun Mimaki-printers te optimaliseren en zich te onderscheiden van de concurrentie. Het biedt ze nieuwe creatieve mogelijkheden, met behoud van dezelfde hoge kwaliteit en betrouwbaarheid, waar we trots op zijn. Dit helpt onze klanten bedrijfstechnisch te laten floreren, en het helpt de merken waarmee ze werken om zich te onderscheiden van de massa,” concludeert Benckhuysen.

Mimaki’s MUH-100-Si UV-uithardende metallic inkt wordt gedemonstreerd op stand 2L22 tijdens C!Print 2019, dat van 5-7 februari in Lyon, Frankrijk, plaatsvindt.

Direct op Textiel printen

Mimaki dealer TTS maakt online business van Onlineshopz mogelijk

TTS en Dimix hebben samen de Mimaki printers geleverd die bij Onlineshopz draaien. TTS leverde sinds 2015 een viertal Mimaki textielprinters en twee Monti Antonio kalanders. Dimix leverde de UV en solvent printers. Onlangs ging een revolutionaire direct op textiel printer, de Mimaki Tx300P-1800, in bedrijf.

Onlineshopz is een productiebedrijf in Denenkamp, aan de Nederlands – Duitse grens. De eigenaren zijn twee dertigers, Bjorn Wissink en Maarten Sinnema. Zij begonnen met de verkoop van Skydancers en Skytubes onder de naam Airlusion(de oorspronkelijke naam waar het bedrijf mee gestart is). De gedachte erachter was iets unieks te doen gebaseerd op opblaaspoppen. Ze bedachten de dansende pop met een airblower eronder. In eerste instantie voor de verhuur. Later werd het verkoop en bereiden de zaken zich uit naar andere bedrukte textielproducten. Mede door de ondersteuning van distributeur TTS en de printers van Mimaki werd een idee uitgewerkt tot een bloeiend bedrijf.

Rechtstreeks op textiel

Onlineshopz kocht de eerste printer en kalander in 2015. Bjorn: “We kochten in 2015 bij TTS een Mimaki JV33. Die hebben we toen laten ombouwen voor rechtstreeks op textiel printen. Destijds maakten we van spinnakerdoek de skytubes. Dat was toen redelijk uniek in Nederland. We konden het product van begin tot eind helemaal zelf maken. We hadden de motoren, we printten de stof en hadden confectie in huis. De printer stond toen alleen in de hal, we waren er zelf nog niet ingetrokken. De printer moest wel in een geklimatiseerde ruimte staan. Maar dat wisten we helemaal niet. We hadden geen ervaring met printers, we deden verkoop en verhuur.”

Eigen productie

Bjorn en Maarten hadden de visie om niet alleen te verkopen maar de productie volledig in eigen hand te nemen. Dat betekende dat het bedrijf zelf moest gaan printen. Met TTS hadden ze al contact over het textiel. Maarten: “Bij TTS gaven ze aan dat het waarschijnlijk wel meer zou worden dan de skytubes. Zij raden aan de stap te nemen naar een machinepark waarmee we ook andere textielmarkten kunnen bedienen. Wij vonden dat best een lastige beslissing. Ik ben fysiotherapeut van huis uit en Bjorn is business IT-specialist; van printen geen verstand dus. We zijn helemaal blindgevaren op de adviezen van onze leverancier TTS en dat heeft goed uitgepakt.”

Uitbreiding assortiment

Het bedrijf begon met skytubes en leverde al snel vlaggen, spandoeken, beachvlaggen en andere vormen van bedrukte textielproducten. De verkoop gaat online via verschillende verticale webshops, ondergebracht onder onlineshopz.nl

Alle producten maakt het bedrijf in eigen huis. In drie jaar tijd zijn er heel wat machines bijgekomen, van het naaien tot zagen, printen en monteren. Het forse gebouw staat vol met alle denkbare machines. Bjorn: “als we het doen willen we het zelf maken dat is de enige manier om concurrerend en daarmee succesvol te zijn in deze markt.” Inmiddels werken er 22 mensen en gaan er gemiddeld 100 orders per dag de deur uit.

Textielprinter

De nieuwste printer is de Mimaki Tx300P-1800 geleverd door TTS. Michel Prins is de accountmanager.” Als je kijkt naar het product Skydancers dan is er geen enkel bedrijf dat het zo goed voor elkaar krijgt als Airlusion”. De samenwerking tussen beide partijen zorgde ervoor dat het complexe printproces van direct printen op textiel mogelijk werd. Voor Onlineshopz was dat de bevestiging van de juiste leverancierskeuze. De printer die er nu staat is speciaal ontwikkeld voor direct printen op textiel. Prins: “Mimaki is de enige leverancier die printers op dit niveau maakt. Ze blijven innoveren op het vlak van textiel printen en dat zie je terug in de Mimaki Tx300P-1800.”

Uitbreiding

Nu nog is de groei van Onlineshopz beperkt door de productieruimte. Er zijn plannen voor een nieuwe hal en dan zal het assortiment van Onlineshopz uitgebreid worden met nieuwe verticale gespecialiseerde webshops. Een businessmodel dat geïnspireerd is op de succesformule van Coolblue. Daarnaast zijn de gepassioneerde ondernemers bezig in andere landen voet aan de grond te krijgen. In Duitsland zijn al online shops actief. Door de gunstige ligging in het grensgebied was dat een voor de hand liggende stap. België, Frankrijk en Spanje zijn volgende landen op het verlanglijstje. Maarten: “wij zien genoeg kansen, je hebt een idee en je gaat ervoor, dat is ons motto.”

Mimaki to Show Business Driving Digital Print Solutions at PSI and Viscom 2019

Highlights include on-demand and personalized 360-degree direct-to-object printing, technology for striking backlit signage as well as the ability to print different designs on both sides of a substrate.

Mimaki Europe today announces that under it’s ‘Join the Experience’ joint show theme, it will exhibit its portfolio of market leading UV flatbed, solvent and sublimation printers at PSI and Viscom 2019 (8-10 January 2019 – Dusseldorf, Germany). Designed to enable profit generating applications across the sign graphics, promotional products, industrial and textile markets, visitors will see a host of print solutions designed to suit a wide range of businesses – but with the flexibility to support their needs today and tomorrow.

As one of two specific highlights of the Mimaki booths, visitors to Viscom 2019 will see the white ink capability for the highly popular Mimaki UCJV300 sign and graphics printer. This feature enables enhanced backlit applications for striking graphics and additional revenue opportunities. Visitors to the Mimaki booth at PSI will also see 360-degree direct-to-object printing from its Mimaki UJF Series, enabling high quality and personalized print onto bottles, cylinders and a wide range of promotional items.

Danna Drion, Marketing Manager, Mimaki Europe comments: “At Mimaki, our worldwide team is committed to customer service and providing products that the market wants and needs. To ensure we achieve this, not only do we spend roughly 7% of our annual revenue on R&D, but we also have a team of over 120 people dedicated to product development.”

“As such, we go to PSI and Viscom 2019 with packed booths demonstrating some of the markets fastest, highest quality and most advanced print solutions available, almost anywhere. So, whether you’re a mature sign shop, a promotional product supplier, a start-up textiles printer, a seasoned marketeer or indeed a retail manufacturer, we have products to suit all your requirements.”

PSI (Stand 10C11)

At PSI, Mimaki will show three of it’s direct-to-shape digital printers designed specifically for the international promotional products market. It will also present a range of creative promotional products in various materials including glass, plastic and (faux) leather – further demonstrating how advanced digital printing enables value adding and profit driving personalization and versioning capabilities:

  • Mimaki UJF-3042MkII – Market leading productivity and ease of use for on-demand, direct
    to object printing up to 420mm wide. Shown with the optional ‘Kebab’ capability plus white ink, visitors to PSI will witness 360-degree printing onto glass and plastic bottles.

  • Mimaki UJF-6042 MkII – Double the print width and shown with an optional ‘Ionizer’ feature, as well as clear, white and primer inks, this solution prints onto products 153mm (6in) thick. At the show, it will demonstrate amazing print quality and colour capabilities on matte black notepads.

  • Mimaki UJF-7151plus – With a maximum print size of 710mm x 510mm, this state-of-the-art high quality and high-performance printer is ideal for wide range of promotional products, ID cards and personalized gifts.

Utilising Mimaki’s renowned high build quality for ultra-reliability, high speed and rich colours, the company will demonstrate to visitors of both shows how they can ‘print and profit’ using Mimaki technology.

Viscom 2019 (Stand 14E55)

At Viscom 2019, Mimaki will display breath-taking print samples from customers around the world, as well as provide live demonstrations from nine of its solvent, UV and sublimation printers for applications in three distinct markets – Sign Graphics, Industrial Products and Textiles. Specific Mimaki show highlights include:

  • Mimaki UCJV300-160 and UCJV300-75 (UV integrated printer/cutter) – The award-winning sign and graphics solution will feature a white ink capability enabling four-layer printing to create transformative graphics for backlit applications. Perfect for applications using transparent film, the printer also enables five-layer printing for producing different designs on both sides of the substrate, simultaneously. These Mimaki capabilities provide new value adding and profit driving applications.

  • Mimaki TS55-1800 – Ideal for interior fabrics, sports and fashion apparel, flags and tapestries, the TS55-1800 Series offering continuous operation, is designed for users that demand high productivity and high-quality print. Featuring a plotter roll for small runs or a mini jumbo roll for long runs, the TS55-1800 Series has the flexibility to adapt to changing business needs.

“Exhibiting at PSI and Viscom 2019 is a great way to start a New Year, and we look forward to meeting visitors in Dusseldorf,” concludes Drion.

Dit laten Mimaki en toonaangevende ontwerpers zien op Heimtextil 2019

Voor Heimtextil 2019 werkt Mimaki samen met meer dan tien toonaangevende ontwerpers. Deze ontwerpers laten vanuit verschillende disciplines – mode, interieur en kunst – de kracht van digitaal textielprinten. De ontwerpers vertellen in dit interview wat we van hun designs kunnen verwachten.

 

Interieurontwerper Claire Vos

Wie is Claire Vos?
‘Samen met mijn man vorm ik Studio Roderick Vos. We hebben elkaar ontmoet op de Design Academy in Eindhoven en hebben sindsdien altijd samengewerkt. Roderick is productontwerper, terwijl ik me veel meer met interieur, textielontwerp en sfeer bezig houdt. Samen werken we onder meer voor grote meubelmerken en hebben we een aantal jaar geleden als Art Directors het meubelmerk Pode nieuw leven ingeblazen. Recent ben ik door Textiles & More gevraagd een interieur textiel collectie te ontwerpen en via deze samenwerking is Mimaki weer bij mij uitgekomen.’

Wat ga je op Heimtextil laten zien?
‘Ik laat allerlei textiel print disciplines bij elkaar komen in mijn ruimte op Heimtextil. Vanuit het thema ‘The Dressing Room’ vormt mijn Textiles & More collectie de basis. De diverse prints heb ik toegepast op kussens, gordijnen en karpet maar ook op alle voorwerpen in de stand. zoals een stoeltje van Pode, een poefje van Leolux en, om ‘The Dressing Room’ compleet te maken, schoenen van Anousjka Röben en een kimono van Deux d’Amsterdam. Samen met Mimaki kan ik hiermee echt laten zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van textielprinten. Dat past perfect binnen mijn eigen stijl, die ik omschrijf als ‘fashion for furniture’. Het is meer dan alleen interieurontwerp, ik zoek vaak ook de fashion op. Juist die combinatie maakt mijn werk onderscheidend.’

Wat betekent de samenwerking met Mimaki voor jou?
‘Ik vind het echt een geweldige uitdaging om met Mimaki samen te werken. Het is een fantastisch bedrijf met hele geavanceerde machines en ik ben blij dat Textiles & More ons met elkaar in contact heeft gebracht. De innovatieve printtechnieken van Mimaki, zoals transfersublimatie, geven mij allerlei nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld in de opbouw van dessins, waarin ik nu heel mooi kleuroverloop en extra diepte in heb aangebracht.‘

Beeldend kunstenaar Sigrid Calon

Wie is Sigrid Calon?
‘Ik ben een beeldend kunstenaar, opgeleid in de richting textiel aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Na mijn opleiding heb ik me eerst een aantal jaar met de toegepaste kant van textiel bezig gehouden, met onder meer ontwerp, styling en merchandise, waarna ik in 2005 besloot als autonoom kunstenaar aan de slag te gaan. Al snel kwam ik in aanraking met grafiek en sindsdien heb ik het experimenteren met printtechnieken en materialen nooit meer losgelaten. De samenwerking met Mimaki is daardoor ook heel logisch voor mij. In 2015 kwam ik voor het eerst in contact met Mimaki, toen ze een tentoonstelling van mij in Amsterdam hebben gesponsord, en nu zetten we deze samenwerking voort op Heimtextil.’

Wat ga je op Heimtextil laten zien?
‘Ik heb jaren geleden een eigen beeldtaal ontwikkeld die in al mijn werk herkenbaar is en ook voor Heimtextil is dit weer het uitgangspunt. Daarbij kreeg ik van Mimaki de mogelijkheden om met nieuwe printtechnieken en materialen te werken. We zijn bijvoorbeeld met koperfolie aan de slag gegaan en hebben met Mimaki’s nieuwste printkoptechnologie een prachtig ontwerp gecreëerd. Koperfolie wordt normaal voor onder meer verpakkingen gebruikt. Door het op Heimtextil in een totaal andere context, als kunstwerk, te gebruiken wil ik bezoekers inspireren en laten zien wat er allemaal digitaal printen mogelijk is. Het leuke is dat we dit materiaal ook gezamenlijk gaan inzetten voor mijn tentoonstelling in museum De Pont in Tilburg, die in januari van start gaat. Daarnaast hebben we verschillende van mijn bestaande kunstwerken, waaronder eentje van 2 bij 2 meter, op andere materialen opnieuw geprint.’

Wat betekent de samenwerking met Mimaki voor jou?
‘Als eerste vind ik het supertof dat Mimaki openstaat voor experiment en altijd bereid is om ‘de kunsten’ te ondersteunen. Een paar jaar geleden heeft Mimaki mij gesponsord, nu helpen ze mij weer bij mijn nieuwe tentoonstelling en werken we samen op Heimtextil. Het gevoel dat iemand in jou gelooft is geweldig. Als ten tweede kom ik door Mimaki in aanraking met nieuwe technieken en materialen en dat geeft mij weer allerlei nieuwe mogelijkheden. Als laatste weet ik dat het altijd goed komt als ik met Mimaki samenwerk. Hoe uiteenlopend mijn wensen soms ook zijn, de prints zijn altijd van topkwaliteit. Dat geeft veel rust.’

Modeontwerper Tessa Koops

Wie is Tessa Koops?
‘Ik ben modeontwerpster van dameskleding, gespecialiseerd in jurken en prints. Mijn kleding wordt verkocht via meer dan 50 verkooppunten in Nederland en ik kleed daarnaast ook verschillende BN’ers. Ik richt me op vrouwen die op zoek zijn naar kwaliteit, een goede pasvorm en originaliteit. Daarbij werk ik veelvuldig gebruik met prints: 90% van mijn werk maakt gebruik van print en dat maakt deze samenwerking met Mimaki natuurlijk heel toepasselijk.’

Wat ga je op Heimtextil laten zien?
‘Ik wil op Heimtextil echt de mogelijkheden van print uitlichten. Mijn doel is om de bezoeker een geweldige belevenis te geven. Dat doe ik door kunst – ik schilder zelf ook – te combineren met mode. Normaal werk ik veel met ingekochte prints, maar deze samenwerking met Mimaki stelde mij in staat om buiten de normale designgrenzen van mode te kunnen gaan. Een van mijn schilderijen laten we in de Mimaki-stand op verschillende manieren terugkomen, onder meer als print voor jurken. Samen met de andere designer kan ik hiermee echt laten zien hoe uiteenlopend de machines van Mimaki ingezet kunnen worden.’

Wat betekent de samenwerking met Mimaki voor jou?
‘Ik vind het geweldig om nu voor Heimtextil samen te werken met Mimaki en hoop dat we dit in de toekomst vaker gaan doen. Ik ben superenthousiast over de mogelijkheden die de printers van Mimaki mij bieden. Als modeontwerper kom je namelijk normaal niet zo snel in aanraking met dergelijke machines. De technische mogelijkheden en kennis van Mimaki gaan heel goed samen met mijn creatieve input – we kunnen elkaar echt vanuit onze eigen expertise inspireren. Dat stelt mij bijvoorbeeld weer in staat om breder te denken dan alleen modeontwerp.’

Mimaki Announces Tessa Koops as Fashion Designer for Heimtextil 2019

Koops to demonstrate the power of Mimaki digital print technology for increased creativity, personalisation and profitability within the fashion industry

Mimaki Europe today announces its partnership with Dutch retail fashion designer, Tessa Koops, for Heimtextil 2019 (8-11 January 2019, Frankfurt, Germany – Stand J81, Hall 3.0). Completing its line-up of designer collaborations for the show, clothing specifically designed for Mimaki by Koops, will be used to demonstrate the power of art in fashion and the huge impact digital print can have on creativity and personalization within the fashion design and manufacturing process.

Koops joins a prestigious group of inspirational world-leading designers brought together by Mimaki for Heimtextil 2019. Under the theme of ‘The Fusion of Innovation and Design’ and celebrating digital print within all elements of art, interior design and fashion, Mimaki commissioned work from designers including Sigrid Calon and Claire Vos (Studio Roderick Vos), will also be showcased throughout the Mimaki booth.

Tessa Koops is a fashion designer of women’s clothing, specialising in dresses with floral/patterned prints. In addition to dressing different celebrities, her clothing is sold in more than 50 retail outlets across the Netherlands.
“Ordinarily, I work a lot with purchased prints for my clothing. However, this collaboration with Mimaki has enabled me to go beyond the typical design limitations of fashion and better understand how digital print can increase creativity, personalisation and diversification across a range of pieces. As you will see on the booth, one of my own paintings is used in a variety of ways including as a print for dresses,” comments Tessa Koops.

“I am very impressed and inspired by the possibilities that Mimaki printers offer the fashion industry. As a designer, you normally don’t get to experience such cutting-edge technology first hand, so this has been quite enlightening. In fact, exposure to the potential of digital print has enabled me to think in broader terms than just fashion design,” concludes Koops.

With printed applications on a diverse range of textiles, fabrics and interior materials, visitors to the Mimaki booth at Heimtextil 2019 will learn how they too can use advanced print technology to drive design innovation and profitability. Additional Mimaki designers include Anousjka Röben displaying shoes and creative studio Deux d’Amsterdam showing a unique kimono designed specifically for Mimaki – all designs were digitally printed by Textiles & More (T&M).

The Mimaki stand will showcase a printer for almost every type of textile application, with other digitally printed textiles applied to design classics in the ‘Pode’ range from Leolux, and feature walls utilising photography from Arjan Benning also being displayed.

Mimaki toont samenwerking met topdesigners op Heimtextil 2019

Topdesigners demonstreren creatieve en winstgevende digitale printtoepassingen

Mimaki kondigt voor Heimtextil 2019 een samenwerking aan met meer dan tien inspirerende, wereldwijd toonaangevende ontwerpers. Met het thema ‘The Fusion of Innovation and Design’ wordt digitale printtechnologie gevierd voor kunst, interieurontwerp en mode. Mimaki zal het werk van ontwerpers, waaronder Sigrid Calon en Claire Vos van Studio Roderick Vos, op de Mimaki-stand tentoonstellen om daarmee de kracht van digitaal printen te demonstreren bij hun creatieve proces.

Heimtextil 2019 vindt plaats in Frankfurt, Duitsland, van 8 tot 11 januari 2019. Mimaki is te vinden op stand J81 in Hal 3.0. Hier kunnen bezoekers aan de hand van gedrukte toepassingen op een breed scala aan textiel, stoffen en interieurmaterialen leren hoe zij geavanceerde Mimaki-technologie kunnen gebruiken om innovatie en winstgevendheid te stimuleren. De ontwerpster Anousjka Röben zal door haar ontworpen schoenen tonen, en studio Deux d’Amsterdam komt met een unieke kimono die speciaal voor Mimaki en Heimtextil is ontworpen; alle ontwerpen zijn digital geprint door Textiles & More (T&M).Verder is digitaal bedrukt textiel toegepast op designklassiekers uit de ‘Pode’ meubelserie van Leolux, en de wanden zijn behangen met fotografie van Arjan Benning.

Mimaki zal op de stand een printer demonstreren die geschikt is voor bijna elk type textiel. “Heimtextil is altijd een goede show voor ons,” zegt Mark Sollman, Mimaki Application Manager EMEA. “We zijn verheugd om in 2019 de resultaten van onze samenwerking met deze geweldige ontwerpers te delen en te laten zien wat er allemaal mogelijk is met ons uitgebreide assortiment aan printers.”

“Van instapprinters tot productiewerkpaarden, elk Mimaki-systeem levert prints van topkwaliteit en verhoogt de winstgevendheid en productiviteit,” vervolgt Sollman. “Bovendien is er met behulp van ons brede assortiment aan inkten nu ook een enorme verscheidenheid aan substraatapplicaties beschikbaar. Een bezoek aan de Mimaki stand is een must, of je nu een ontwerper bent die de creatieve grenzen van textieldrukwerk wil verleggen of een merk dat de productiviteit en de impact op het milieu wil verbeteren.”

Bezoekers van Heimtextil kunnen kennismaken met Mimaki’s brede portfolio van printoplossingen, onderverdeeld in drie verschillende afdelingen, waaronder interieurontwerp, mode en kunst. In het kunstgedeelte zal de UCJV150-160 inkjetprinter met milieuvriendelijke UV-uithardende inkten worden gebruikt voor de productie van behang. Textiel zal zowel in het interieur- als het modegedeelte getoond worden, waarbij de ultra-productieve TS55-1800 sublimatie-inkjetprinter gebruikt wordt voor stoffering. Het TX300P-1800B instapmodel en direct-to-textile systeem zal verder gebruikt worden om op elastische stoffen te printen, die veel in de mode worden gebruikt. Hierbij wordt een riem-convectoroplossing gebruikt.

Claire Vos, geïntroduceerd door Textiles & More (T&M) en afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven, beoefende haar vak in Italië, Zwitserland en Indonesië voordat ze zich in Nederland vestigde. Haar werk heeft een eigentijdse grafische industriële smaak, en veel producten van Vos worden voor Textile & More met Mimaki-printers geproduceerd. Haar werk, met als thema ‘The Dressing Room’ is op Heimtextil te zien in de vorm van geprinte stoffering van stoelen en kussens.

Sigrid Calon is een beeldend kunstenaar die levendige kleuren en fijne grafische elementen in haar werk gebruikt. Op Heimtextil worden het detail en de levendigheid van Calons kunst tot leven gebracht met een 2×2 meter kunstwerk dat is geproduceerd met Mimaki’s nieuwste printkoptechnologie die vloeiende gradaties en scherpe details produceert. Verder worden ook andere voorbeelden van het werk van Calon getoond op verschillende materialen, evenals geproduceerd met Mimaki’s geavanceerde UV- en 3d-printtechnologie.

“Stofdiversiteit betekent simpelweg dat ontwerpers geen compromissen meer hoeven te doen,” zegt Sollman, “Of het nu gaat om de snelle en steeds veranderende mode-industrie of om meer op maat gemaakte stukken, de beschikbaarheid van substraten is vandaag de dag van het grootste belang voor alle mode.”

Danna Drion, Senior Marketing Manager EMEA, Mimaki Europe, besluit: “We zijn enorm blij dat we het werk van deze talenten op Heimtextil mogen presenteren. Het laat perfect zien wat er bereikt kan worden als je uitmuntend design combineert met de hoge digitale drukkwaliteit van Mimaki-technologie. En natuurlijk laten we ook de businesscase zien die deze projecten ondersteunt. Het draait uiteindelijk om winstgevende printoplossingen die innovatie en bedrijfsgroei mogelijk maken.”

Waarom de Mimaki TS55-1800 (r)evolutionair is

De textielprintmarkt is vrij traditioneel. Zo maakt op dit moment nog maar 4 procent gebruik van digitale printers. De redenen hiervoor zijn divers, van het vasthouden aan vertrouwde productiemethoden tot de angst voor hoge investeringen. Mimaki wil daar verandering in brengen met de TS55-1800, een high-end digitale sublimatiepapier textielprinter voor de entry- en mid-level markt met een ongekende prijs-kwaliteitsverhouding.

Door Bert Benckhuysen, Senior Product Manager at Mimaki EMEA

Ik werk zelf al tientallen jaren in de printerbusiness en heb een technische achtergrond. Daarom hou ik van alle nieuwe technische snufjes, maar toch moet ik bekennen ook best gecharmeerd te zijn van traditionele analoge printtechnieken. Net als een oude stoomlocomotief je bewust maakt van de historie en technologische vooruitgang van treinen, zo ook doen digitale printtechnologiën mijn hart sneller kloppen. Maar uiteindelijk moeten we verder, ook in de printerbusiness, en de toekomst is zonder twijfel digitaal. Het goede nieuws is dat Mimaki er nu in is geslaagd om industriële oplossingen van digitaal textielprinten binnen handbereik te brengen van het midden- en kleinbedrijf. Dat is met recht een revolutie, wat te danken is aan een evolutionair proces van continue innovatie door Mimaki.

Hoge inkt densiteit en snelheid

De textiel- en kledingindustrie is uiterst dynamisch en vraagt bovendien om hoge productievolumes. Gebruikmakend van traditionele printtechnieken zijn die hoge volumes goed haalbaar, maar de kwaliteit blijft meestal achter. Digitaal printen is al jaren een uitstekende manier om de kwaliteit te verbeteren, maar qua productiesnelheid is dit door de hoge investering eigenlijk alleen weggelegd voor de grote spelers in de branche. Mimaki herkende dit gat in de markt en besloot van de grond af een nieuwe digitale sublimatie papier textielprinter te ontwikkelen voor de entry- en mid-level markt. Dit resulteerde in de TS55-1800, een zeer betaalbare printer die, in tegenstelling tot alle vergelijkbare producten in dit segment, wel voldoet aan de hoge kwaliteit en inkt densiteit op hogere printsnelheid waar de markt om vraagt. Hij print met een resolutie van 480×600 dpi met behoud van krachtige kleuren door middel van one-pass printing met 140 m² per uur. Daarnaast introduceert Mimaki al op twee passes haar unieke MAPS4 (Mimaki Advanced Pass System) om banding te elimineren.

Mini Jumbo Roll

Om bedrijven zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden, besloot Mimaki bovendien de optie aan te bieden om te printer te gebruiken met de nieuwe Mini Jumbo Roll unit. Daarmee is het mogelijk om volcontinu te printen met 2.500 strekkende meter transfer papier. Zo kunnen kleinere printbedrijven met deze machine flexibel opschalen naar hogere productievolumes, maar dat is niet alles. Door hun 150 tot 200 meter plotter rollen te vervangen door Mini Jumbo Rollen, kunnen ze bovendien meer dan 20 procent besparen op de papierkosten en werkt dit productie capaciteit verhogend aangezien geen kleine rollen vervangen dienen te worden. Mimaki maakt het nog makkelijker voor bedrijven om de transitie naar digitaal printen te maken door voor het eerst printmedia te gaan leveren als package deal met de TS55-1800, namelijk Mimaki Vision Jet-X transfer papier, geleverd door Neenah Coldenhove.
En ten slotte is de printer uitgerust met een 10L inkt systeem waarbij inktprijzen de kostprijs per m2 drastisch verlaagd!

Met de twee belangrijke unieke features, Mimaki Nozzle Check and Nozzle Recovery System (al op 2 passes), zorgt Mimaki ervoor dat de productie storingsvrij en zonder menselijke interventie over langere periodes kan plaatsvinden.

Ik noem de TS55-1800 een revolutionaire printer tegen iedereen die het wil horen, en dat meen ik echt. Textiel professionals kunnen met deze printer hun operationele kosten drastisch verlagen, hun productievolume serieus verhogen, en hun jaarlijkse winst minimaal verdubbelen. Dat is echt revolutionair en ik geloof dat het veel bedrijven gaat helpen door te groeien in het digitaal textiel printen of om hun eerste stappen te zetten naar de digitale wereld.