Mimaki Nieuws

Direct op Textiel printen

Mimaki dealer TTS maakt online business van Onlineshopz mogelijk

TTS en Dimix hebben samen de Mimaki printers geleverd die bij Onlineshopz draaien. TTS leverde sinds 2015 een viertal Mimaki textielprinters en twee Monti Antonio kalanders. Dimix leverde de UV en solvent printers. Onlangs ging een revolutionaire direct op textiel printer, de Mimaki Tx300P-1800, in bedrijf.

Onlineshopz is een productiebedrijf in Denenkamp, aan de Nederlands – Duitse grens. De eigenaren zijn twee dertigers, Bjorn Wissink en Maarten Sinnema. Zij begonnen met de verkoop van Skydancers en Skytubes onder de naam Airlusion(de oorspronkelijke naam waar het bedrijf mee gestart is). De gedachte erachter was iets unieks te doen gebaseerd op opblaaspoppen. Ze bedachten de dansende pop met een airblower eronder. In eerste instantie voor de verhuur. Later werd het verkoop en bereiden de zaken zich uit naar andere bedrukte textielproducten. Mede door de ondersteuning van distributeur TTS en de printers van Mimaki werd een idee uitgewerkt tot een bloeiend bedrijf.

Rechtstreeks op textiel

Onlineshopz kocht de eerste printer en kalander in 2015. Bjorn: “We kochten in 2015 bij TTS een Mimaki JV33. Die hebben we toen laten ombouwen voor rechtstreeks op textiel printen. Destijds maakten we van spinnakerdoek de skytubes. Dat was toen redelijk uniek in Nederland. We konden het product van begin tot eind helemaal zelf maken. We hadden de motoren, we printten de stof en hadden confectie in huis. De printer stond toen alleen in de hal, we waren er zelf nog niet ingetrokken. De printer moest wel in een geklimatiseerde ruimte staan. Maar dat wisten we helemaal niet. We hadden geen ervaring met printers, we deden verkoop en verhuur.”

Eigen productie

Bjorn en Maarten hadden de visie om niet alleen te verkopen maar de productie volledig in eigen hand te nemen. Dat betekende dat het bedrijf zelf moest gaan printen. Met TTS hadden ze al contact over het textiel. Maarten: “Bij TTS gaven ze aan dat het waarschijnlijk wel meer zou worden dan de skytubes. Zij raden aan de stap te nemen naar een machinepark waarmee we ook andere textielmarkten kunnen bedienen. Wij vonden dat best een lastige beslissing. Ik ben fysiotherapeut van huis uit en Bjorn is business IT-specialist; van printen geen verstand dus. We zijn helemaal blindgevaren op de adviezen van onze leverancier TTS en dat heeft goed uitgepakt.”

Uitbreiding assortiment

Het bedrijf begon met skytubes en leverde al snel vlaggen, spandoeken, beachvlaggen en andere vormen van bedrukte textielproducten. De verkoop gaat online via verschillende verticale webshops, ondergebracht onder onlineshopz.nl

Alle producten maakt het bedrijf in eigen huis. In drie jaar tijd zijn er heel wat machines bijgekomen, van het naaien tot zagen, printen en monteren. Het forse gebouw staat vol met alle denkbare machines. Bjorn: “als we het doen willen we het zelf maken dat is de enige manier om concurrerend en daarmee succesvol te zijn in deze markt.” Inmiddels werken er 22 mensen en gaan er gemiddeld 100 orders per dag de deur uit.

Textielprinter

De nieuwste printer is de Mimaki Tx300P-1800 geleverd door TTS. Michel Prins is de accountmanager.” Als je kijkt naar het product Skydancers dan is er geen enkel bedrijf dat het zo goed voor elkaar krijgt als Airlusion”. De samenwerking tussen beide partijen zorgde ervoor dat het complexe printproces van direct printen op textiel mogelijk werd. Voor Onlineshopz was dat de bevestiging van de juiste leverancierskeuze. De printer die er nu staat is speciaal ontwikkeld voor direct printen op textiel. Prins: “Mimaki is de enige leverancier die printers op dit niveau maakt. Ze blijven innoveren op het vlak van textiel printen en dat zie je terug in de Mimaki Tx300P-1800.”

Uitbreiding

Nu nog is de groei van Onlineshopz beperkt door de productieruimte. Er zijn plannen voor een nieuwe hal en dan zal het assortiment van Onlineshopz uitgebreid worden met nieuwe verticale gespecialiseerde webshops. Een businessmodel dat geïnspireerd is op de succesformule van Coolblue. Daarnaast zijn de gepassioneerde ondernemers bezig in andere landen voet aan de grond te krijgen. In Duitsland zijn al online shops actief. Door de gunstige ligging in het grensgebied was dat een voor de hand liggende stap. België, Frankrijk en Spanje zijn volgende landen op het verlanglijstje. Maarten: “wij zien genoeg kansen, je hebt een idee en je gaat ervoor, dat is ons motto.”

Mimaki to Show Business Driving Digital Print Solutions at PSI and Viscom 2019

Highlights include on-demand and personalized 360-degree direct-to-object printing, technology for striking backlit signage as well as the ability to print different designs on both sides of a substrate.

Mimaki Europe today announces that under it’s ‘Join the Experience’ joint show theme, it will exhibit its portfolio of market leading UV flatbed, solvent and sublimation printers at PSI and Viscom 2019 (8-10 January 2019 – Dusseldorf, Germany). Designed to enable profit generating applications across the sign graphics, promotional products, industrial and textile markets, visitors will see a host of print solutions designed to suit a wide range of businesses – but with the flexibility to support their needs today and tomorrow.

As one of two specific highlights of the Mimaki booths, visitors to Viscom 2019 will see the white ink capability for the highly popular Mimaki UCJV300 sign and graphics printer. This feature enables enhanced backlit applications for striking graphics and additional revenue opportunities. Visitors to the Mimaki booth at PSI will also see 360-degree direct-to-object printing from its Mimaki UJF Series, enabling high quality and personalized print onto bottles, cylinders and a wide range of promotional items.

Danna Drion, Marketing Manager, Mimaki Europe comments: “At Mimaki, our worldwide team is committed to customer service and providing products that the market wants and needs. To ensure we achieve this, not only do we spend roughly 7% of our annual revenue on R&D, but we also have a team of over 120 people dedicated to product development.”

“As such, we go to PSI and Viscom 2019 with packed booths demonstrating some of the markets fastest, highest quality and most advanced print solutions available, almost anywhere. So, whether you’re a mature sign shop, a promotional product supplier, a start-up textiles printer, a seasoned marketeer or indeed a retail manufacturer, we have products to suit all your requirements.”

PSI (Stand 10C11)

At PSI, Mimaki will show three of it’s direct-to-shape digital printers designed specifically for the international promotional products market. It will also present a range of creative promotional products in various materials including glass, plastic and (faux) leather – further demonstrating how advanced digital printing enables value adding and profit driving personalization and versioning capabilities:

  • Mimaki UJF-3042MkII – Market leading productivity and ease of use for on-demand, direct
    to object printing up to 420mm wide. Shown with the optional ‘Kebab’ capability plus white ink, visitors to PSI will witness 360-degree printing onto glass and plastic bottles.

  • Mimaki UJF-6042 MkII – Double the print width and shown with an optional ‘Ionizer’ feature, as well as clear, white and primer inks, this solution prints onto products 153mm (6in) thick. At the show, it will demonstrate amazing print quality and colour capabilities on matte black notepads.

  • Mimaki UJF-7151plus – With a maximum print size of 710mm x 510mm, this state-of-the-art high quality and high-performance printer is ideal for wide range of promotional products, ID cards and personalized gifts.

Utilising Mimaki’s renowned high build quality for ultra-reliability, high speed and rich colours, the company will demonstrate to visitors of both shows how they can ‘print and profit’ using Mimaki technology.

Viscom 2019 (Stand 14E55)

At Viscom 2019, Mimaki will display breath-taking print samples from customers around the world, as well as provide live demonstrations from nine of its solvent, UV and sublimation printers for applications in three distinct markets – Sign Graphics, Industrial Products and Textiles. Specific Mimaki show highlights include:

  • Mimaki UCJV300-160 and UCJV300-75 (UV integrated printer/cutter) – The award-winning sign and graphics solution will feature a white ink capability enabling four-layer printing to create transformative graphics for backlit applications. Perfect for applications using transparent film, the printer also enables five-layer printing for producing different designs on both sides of the substrate, simultaneously. These Mimaki capabilities provide new value adding and profit driving applications.

  • Mimaki TS55-1800 – Ideal for interior fabrics, sports and fashion apparel, flags and tapestries, the TS55-1800 Series offering continuous operation, is designed for users that demand high productivity and high-quality print. Featuring a plotter roll for small runs or a mini jumbo roll for long runs, the TS55-1800 Series has the flexibility to adapt to changing business needs.

“Exhibiting at PSI and Viscom 2019 is a great way to start a New Year, and we look forward to meeting visitors in Dusseldorf,” concludes Drion.

Dit laten Mimaki en toonaangevende ontwerpers zien op Heimtextil 2019

Voor Heimtextil 2019 werkt Mimaki samen met meer dan tien toonaangevende ontwerpers. Deze ontwerpers laten vanuit verschillende disciplines – mode, interieur en kunst – de kracht van digitaal textielprinten. De ontwerpers vertellen in dit interview wat we van hun designs kunnen verwachten.

 

Interieurontwerper Claire Vos

Wie is Claire Vos?
‘Samen met mijn man vorm ik Studio Roderick Vos. We hebben elkaar ontmoet op de Design Academy in Eindhoven en hebben sindsdien altijd samengewerkt. Roderick is productontwerper, terwijl ik me veel meer met interieur, textielontwerp en sfeer bezig houdt. Samen werken we onder meer voor grote meubelmerken en hebben we een aantal jaar geleden als Art Directors het meubelmerk Pode nieuw leven ingeblazen. Recent ben ik door Textiles & More gevraagd een interieur textiel collectie te ontwerpen en via deze samenwerking is Mimaki weer bij mij uitgekomen.’

Wat ga je op Heimtextil laten zien?
‘Ik laat allerlei textiel print disciplines bij elkaar komen in mijn ruimte op Heimtextil. Vanuit het thema ‘The Dressing Room’ vormt mijn Textiles & More collectie de basis. De diverse prints heb ik toegepast op kussens, gordijnen en karpet maar ook op alle voorwerpen in de stand. zoals een stoeltje van Pode, een poefje van Leolux en, om ‘The Dressing Room’ compleet te maken, schoenen van Anousjka Röben en een kimono van Deux d’Amsterdam. Samen met Mimaki kan ik hiermee echt laten zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van textielprinten. Dat past perfect binnen mijn eigen stijl, die ik omschrijf als ‘fashion for furniture’. Het is meer dan alleen interieurontwerp, ik zoek vaak ook de fashion op. Juist die combinatie maakt mijn werk onderscheidend.’

Wat betekent de samenwerking met Mimaki voor jou?
‘Ik vind het echt een geweldige uitdaging om met Mimaki samen te werken. Het is een fantastisch bedrijf met hele geavanceerde machines en ik ben blij dat Textiles & More ons met elkaar in contact heeft gebracht. De innovatieve printtechnieken van Mimaki, zoals transfersublimatie, geven mij allerlei nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld in de opbouw van dessins, waarin ik nu heel mooi kleuroverloop en extra diepte in heb aangebracht.‘

Beeldend kunstenaar Sigrid Calon

Wie is Sigrid Calon?
‘Ik ben een beeldend kunstenaar, opgeleid in de richting textiel aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Na mijn opleiding heb ik me eerst een aantal jaar met de toegepaste kant van textiel bezig gehouden, met onder meer ontwerp, styling en merchandise, waarna ik in 2005 besloot als autonoom kunstenaar aan de slag te gaan. Al snel kwam ik in aanraking met grafiek en sindsdien heb ik het experimenteren met printtechnieken en materialen nooit meer losgelaten. De samenwerking met Mimaki is daardoor ook heel logisch voor mij. In 2015 kwam ik voor het eerst in contact met Mimaki, toen ze een tentoonstelling van mij in Amsterdam hebben gesponsord, en nu zetten we deze samenwerking voort op Heimtextil.’

Wat ga je op Heimtextil laten zien?
‘Ik heb jaren geleden een eigen beeldtaal ontwikkeld die in al mijn werk herkenbaar is en ook voor Heimtextil is dit weer het uitgangspunt. Daarbij kreeg ik van Mimaki de mogelijkheden om met nieuwe printtechnieken en materialen te werken. We zijn bijvoorbeeld met koperfolie aan de slag gegaan en hebben met Mimaki’s nieuwste printkoptechnologie een prachtig ontwerp gecreëerd. Koperfolie wordt normaal voor onder meer verpakkingen gebruikt. Door het op Heimtextil in een totaal andere context, als kunstwerk, te gebruiken wil ik bezoekers inspireren en laten zien wat er allemaal digitaal printen mogelijk is. Het leuke is dat we dit materiaal ook gezamenlijk gaan inzetten voor mijn tentoonstelling in museum De Pont in Tilburg, die in januari van start gaat. Daarnaast hebben we verschillende van mijn bestaande kunstwerken, waaronder eentje van 2 bij 2 meter, op andere materialen opnieuw geprint.’

Wat betekent de samenwerking met Mimaki voor jou?
‘Als eerste vind ik het supertof dat Mimaki openstaat voor experiment en altijd bereid is om ‘de kunsten’ te ondersteunen. Een paar jaar geleden heeft Mimaki mij gesponsord, nu helpen ze mij weer bij mijn nieuwe tentoonstelling en werken we samen op Heimtextil. Het gevoel dat iemand in jou gelooft is geweldig. Als ten tweede kom ik door Mimaki in aanraking met nieuwe technieken en materialen en dat geeft mij weer allerlei nieuwe mogelijkheden. Als laatste weet ik dat het altijd goed komt als ik met Mimaki samenwerk. Hoe uiteenlopend mijn wensen soms ook zijn, de prints zijn altijd van topkwaliteit. Dat geeft veel rust.’

Modeontwerper Tessa Koops

Wie is Tessa Koops?
‘Ik ben modeontwerpster van dameskleding, gespecialiseerd in jurken en prints. Mijn kleding wordt verkocht via meer dan 50 verkooppunten in Nederland en ik kleed daarnaast ook verschillende BN’ers. Ik richt me op vrouwen die op zoek zijn naar kwaliteit, een goede pasvorm en originaliteit. Daarbij werk ik veelvuldig gebruik met prints: 90% van mijn werk maakt gebruik van print en dat maakt deze samenwerking met Mimaki natuurlijk heel toepasselijk.’

Wat ga je op Heimtextil laten zien?
‘Ik wil op Heimtextil echt de mogelijkheden van print uitlichten. Mijn doel is om de bezoeker een geweldige belevenis te geven. Dat doe ik door kunst – ik schilder zelf ook – te combineren met mode. Normaal werk ik veel met ingekochte prints, maar deze samenwerking met Mimaki stelde mij in staat om buiten de normale designgrenzen van mode te kunnen gaan. Een van mijn schilderijen laten we in de Mimaki-stand op verschillende manieren terugkomen, onder meer als print voor jurken. Samen met de andere designer kan ik hiermee echt laten zien hoe uiteenlopend de machines van Mimaki ingezet kunnen worden.’

Wat betekent de samenwerking met Mimaki voor jou?
‘Ik vind het geweldig om nu voor Heimtextil samen te werken met Mimaki en hoop dat we dit in de toekomst vaker gaan doen. Ik ben superenthousiast over de mogelijkheden die de printers van Mimaki mij bieden. Als modeontwerper kom je namelijk normaal niet zo snel in aanraking met dergelijke machines. De technische mogelijkheden en kennis van Mimaki gaan heel goed samen met mijn creatieve input – we kunnen elkaar echt vanuit onze eigen expertise inspireren. Dat stelt mij bijvoorbeeld weer in staat om breder te denken dan alleen modeontwerp.’

Mimaki Announces Tessa Koops as Fashion Designer for Heimtextil 2019

Koops to demonstrate the power of Mimaki digital print technology for increased creativity, personalisation and profitability within the fashion industry

Mimaki Europe today announces its partnership with Dutch retail fashion designer, Tessa Koops, for Heimtextil 2019 (8-11 January 2019, Frankfurt, Germany – Stand J81, Hall 3.0). Completing its line-up of designer collaborations for the show, clothing specifically designed for Mimaki by Koops, will be used to demonstrate the power of art in fashion and the huge impact digital print can have on creativity and personalization within the fashion design and manufacturing process.

Koops joins a prestigious group of inspirational world-leading designers brought together by Mimaki for Heimtextil 2019. Under the theme of ‘The Fusion of Innovation and Design’ and celebrating digital print within all elements of art, interior design and fashion, Mimaki commissioned work from designers including Sigrid Calon and Claire Vos (Studio Roderick Vos), will also be showcased throughout the Mimaki booth.

Tessa Koops is a fashion designer of women’s clothing, specialising in dresses with floral/patterned prints. In addition to dressing different celebrities, her clothing is sold in more than 50 retail outlets across the Netherlands.
“Ordinarily, I work a lot with purchased prints for my clothing. However, this collaboration with Mimaki has enabled me to go beyond the typical design limitations of fashion and better understand how digital print can increase creativity, personalisation and diversification across a range of pieces. As you will see on the booth, one of my own paintings is used in a variety of ways including as a print for dresses,” comments Tessa Koops.

“I am very impressed and inspired by the possibilities that Mimaki printers offer the fashion industry. As a designer, you normally don’t get to experience such cutting-edge technology first hand, so this has been quite enlightening. In fact, exposure to the potential of digital print has enabled me to think in broader terms than just fashion design,” concludes Koops.

With printed applications on a diverse range of textiles, fabrics and interior materials, visitors to the Mimaki booth at Heimtextil 2019 will learn how they too can use advanced print technology to drive design innovation and profitability. Additional Mimaki designers include Anousjka Röben displaying shoes and creative studio Deux d’Amsterdam showing a unique kimono designed specifically for Mimaki – all designs were digitally printed by Textiles & More (T&M).

The Mimaki stand will showcase a printer for almost every type of textile application, with other digitally printed textiles applied to design classics in the ‘Pode’ range from Leolux, and feature walls utilising photography from Arjan Benning also being displayed.

Mimaki toont samenwerking met topdesigners op Heimtextil 2019

Topdesigners demonstreren creatieve en winstgevende digitale printtoepassingen

Mimaki kondigt voor Heimtextil 2019 een samenwerking aan met meer dan tien inspirerende, wereldwijd toonaangevende ontwerpers. Met het thema ‘The Fusion of Innovation and Design’ wordt digitale printtechnologie gevierd voor kunst, interieurontwerp en mode. Mimaki zal het werk van ontwerpers, waaronder Sigrid Calon en Claire Vos van Studio Roderick Vos, op de Mimaki-stand tentoonstellen om daarmee de kracht van digitaal printen te demonstreren bij hun creatieve proces.

Heimtextil 2019 vindt plaats in Frankfurt, Duitsland, van 8 tot 11 januari 2019. Mimaki is te vinden op stand J81 in Hal 3.0. Hier kunnen bezoekers aan de hand van gedrukte toepassingen op een breed scala aan textiel, stoffen en interieurmaterialen leren hoe zij geavanceerde Mimaki-technologie kunnen gebruiken om innovatie en winstgevendheid te stimuleren. De ontwerpster Anousjka Röben zal door haar ontworpen schoenen tonen, en studio Deux d’Amsterdam komt met een unieke kimono die speciaal voor Mimaki en Heimtextil is ontworpen; alle ontwerpen zijn digital geprint door Textiles & More (T&M).Verder is digitaal bedrukt textiel toegepast op designklassiekers uit de ‘Pode’ meubelserie van Leolux, en de wanden zijn behangen met fotografie van Arjan Benning.

Mimaki zal op de stand een printer demonstreren die geschikt is voor bijna elk type textiel. “Heimtextil is altijd een goede show voor ons,” zegt Mark Sollman, Mimaki Application Manager EMEA. “We zijn verheugd om in 2019 de resultaten van onze samenwerking met deze geweldige ontwerpers te delen en te laten zien wat er allemaal mogelijk is met ons uitgebreide assortiment aan printers.”

“Van instapprinters tot productiewerkpaarden, elk Mimaki-systeem levert prints van topkwaliteit en verhoogt de winstgevendheid en productiviteit,” vervolgt Sollman. “Bovendien is er met behulp van ons brede assortiment aan inkten nu ook een enorme verscheidenheid aan substraatapplicaties beschikbaar. Een bezoek aan de Mimaki stand is een must, of je nu een ontwerper bent die de creatieve grenzen van textieldrukwerk wil verleggen of een merk dat de productiviteit en de impact op het milieu wil verbeteren.”

Bezoekers van Heimtextil kunnen kennismaken met Mimaki’s brede portfolio van printoplossingen, onderverdeeld in drie verschillende afdelingen, waaronder interieurontwerp, mode en kunst. In het kunstgedeelte zal de UCJV150-160 inkjetprinter met milieuvriendelijke UV-uithardende inkten worden gebruikt voor de productie van behang. Textiel zal zowel in het interieur- als het modegedeelte getoond worden, waarbij de ultra-productieve TS55-1800 sublimatie-inkjetprinter gebruikt wordt voor stoffering. Het TX300P-1800B instapmodel en direct-to-textile systeem zal verder gebruikt worden om op elastische stoffen te printen, die veel in de mode worden gebruikt. Hierbij wordt een riem-convectoroplossing gebruikt.

Claire Vos, geïntroduceerd door Textiles & More (T&M) en afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven, beoefende haar vak in Italië, Zwitserland en Indonesië voordat ze zich in Nederland vestigde. Haar werk heeft een eigentijdse grafische industriële smaak, en veel producten van Vos worden voor Textile & More met Mimaki-printers geproduceerd. Haar werk, met als thema ‘The Dressing Room’ is op Heimtextil te zien in de vorm van geprinte stoffering van stoelen en kussens.

Sigrid Calon is een beeldend kunstenaar die levendige kleuren en fijne grafische elementen in haar werk gebruikt. Op Heimtextil worden het detail en de levendigheid van Calons kunst tot leven gebracht met een 2×2 meter kunstwerk dat is geproduceerd met Mimaki’s nieuwste printkoptechnologie die vloeiende gradaties en scherpe details produceert. Verder worden ook andere voorbeelden van het werk van Calon getoond op verschillende materialen, evenals geproduceerd met Mimaki’s geavanceerde UV- en 3d-printtechnologie.

“Stofdiversiteit betekent simpelweg dat ontwerpers geen compromissen meer hoeven te doen,” zegt Sollman, “Of het nu gaat om de snelle en steeds veranderende mode-industrie of om meer op maat gemaakte stukken, de beschikbaarheid van substraten is vandaag de dag van het grootste belang voor alle mode.”

Danna Drion, Senior Marketing Manager EMEA, Mimaki Europe, besluit: “We zijn enorm blij dat we het werk van deze talenten op Heimtextil mogen presenteren. Het laat perfect zien wat er bereikt kan worden als je uitmuntend design combineert met de hoge digitale drukkwaliteit van Mimaki-technologie. En natuurlijk laten we ook de businesscase zien die deze projecten ondersteunt. Het draait uiteindelijk om winstgevende printoplossingen die innovatie en bedrijfsgroei mogelijk maken.”

Waarom de Mimaki TS55-1800 (r)evolutionair is

De textielprintmarkt is vrij traditioneel. Zo maakt op dit moment nog maar 4 procent gebruik van digitale printers. De redenen hiervoor zijn divers, van het vasthouden aan vertrouwde productiemethoden tot de angst voor hoge investeringen. Mimaki wil daar verandering in brengen met de TS55-1800, een high-end digitale sublimatiepapier textielprinter voor de entry- en mid-level markt met een ongekende prijs-kwaliteitsverhouding.

Door Bert Benckhuysen, Senior Product Manager at Mimaki EMEA

Ik werk zelf al tientallen jaren in de printerbusiness en heb een technische achtergrond. Daarom hou ik van alle nieuwe technische snufjes, maar toch moet ik bekennen ook best gecharmeerd te zijn van traditionele analoge printtechnieken. Net als een oude stoomlocomotief je bewust maakt van de historie en technologische vooruitgang van treinen, zo ook doen digitale printtechnologiën mijn hart sneller kloppen. Maar uiteindelijk moeten we verder, ook in de printerbusiness, en de toekomst is zonder twijfel digitaal. Het goede nieuws is dat Mimaki er nu in is geslaagd om industriële oplossingen van digitaal textielprinten binnen handbereik te brengen van het midden- en kleinbedrijf. Dat is met recht een revolutie, wat te danken is aan een evolutionair proces van continue innovatie door Mimaki.

Hoge inkt densiteit en snelheid

De textiel- en kledingindustrie is uiterst dynamisch en vraagt bovendien om hoge productievolumes. Gebruikmakend van traditionele printtechnieken zijn die hoge volumes goed haalbaar, maar de kwaliteit blijft meestal achter. Digitaal printen is al jaren een uitstekende manier om de kwaliteit te verbeteren, maar qua productiesnelheid is dit door de hoge investering eigenlijk alleen weggelegd voor de grote spelers in de branche. Mimaki herkende dit gat in de markt en besloot van de grond af een nieuwe digitale sublimatie papier textielprinter te ontwikkelen voor de entry- en mid-level markt. Dit resulteerde in de TS55-1800, een zeer betaalbare printer die, in tegenstelling tot alle vergelijkbare producten in dit segment, wel voldoet aan de hoge kwaliteit en inkt densiteit op hogere printsnelheid waar de markt om vraagt. Hij print met een resolutie van 480×600 dpi met behoud van krachtige kleuren door middel van one-pass printing met 140 m² per uur. Daarnaast introduceert Mimaki al op twee passes haar unieke MAPS4 (Mimaki Advanced Pass System) om banding te elimineren.

Mini Jumbo Roll

Om bedrijven zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden, besloot Mimaki bovendien de optie aan te bieden om te printer te gebruiken met de nieuwe Mini Jumbo Roll unit. Daarmee is het mogelijk om volcontinu te printen met 2.500 strekkende meter transfer papier. Zo kunnen kleinere printbedrijven met deze machine flexibel opschalen naar hogere productievolumes, maar dat is niet alles. Door hun 150 tot 200 meter plotter rollen te vervangen door Mini Jumbo Rollen, kunnen ze bovendien meer dan 20 procent besparen op de papierkosten en werkt dit productie capaciteit verhogend aangezien geen kleine rollen vervangen dienen te worden. Mimaki maakt het nog makkelijker voor bedrijven om de transitie naar digitaal printen te maken door voor het eerst printmedia te gaan leveren als package deal met de TS55-1800, namelijk Mimaki Vision Jet-X transfer papier, geleverd door Neenah Coldenhove.
En ten slotte is de printer uitgerust met een 10L inkt systeem waarbij inktprijzen de kostprijs per m2 drastisch verlaagd!

Met de twee belangrijke unieke features, Mimaki Nozzle Check and Nozzle Recovery System (al op 2 passes), zorgt Mimaki ervoor dat de productie storingsvrij en zonder menselijke interventie over langere periodes kan plaatsvinden.

Ik noem de TS55-1800 een revolutionaire printer tegen iedereen die het wil horen, en dat meen ik echt. Textiel professionals kunnen met deze printer hun operationele kosten drastisch verlagen, hun productievolume serieus verhogen, en hun jaarlijkse winst minimaal verdubbelen. Dat is echt revolutionair en ik geloof dat het veel bedrijven gaat helpen door te groeien in het digitaal textiel printen of om hun eerste stappen te zetten naar de digitale wereld.

Mimaki Announces Participation in “ADAPT” Consortium Launched by Massachusetts Institute of Technology (MIT)

Mimaki’s 3D printer to be installed in MIT’s laboratory to help its additive manufacturing technology research

Mimaki Engineering Co., Ltd. (Mimaki), headquartered in Nagano Prefecture, Tomi City; President, Kazuaki IKEDA, has announced Mimaki’s participation in the “ADAPT (Additive and Digital Advanced Production Technologies)” consortium launched by Massachusetts Institute of Technology (hereinafter called MIT) as one of the founding members.

“ADAPT” is a consortium directed by MIT professor John Hart, who leads MIT’s Laboratory for Manufacturing and Productivity. With the aim of supporting the advanced additive manufacturing industry, ADAPT will promote research and education for next-generation manufacturing technology based on AM (*1) processes, including 3D printing.
*1: Manufacturing methods of forming by adding materials, through AM (additive manufacturing), laminated object manufacturing, 3D printing, etc.

“We’ve been given an opportunity to install our UV flatbed inkjet printer [UJF-7151 plus] and 3D printer [3DUJ-553] at MIT to support AM-related classes and research activities. Working towards ADAPT’s vision of amalgamation and evolution of AM technology and digital production sought by MIT professor John Hart, Mimaki will continue to contribute to ADAPT activities through our inkjet technology and mass customization printing solution. And, we will feed back synergy effects gained through ADAPT activities to future product development. In this sense, it is indeed an honor that Mimaki was selected as one of the founding members of MIT’s ADAPT,” comments Yasuhiro Haba, Executive General Manager of Sales Division, Mimaki Engineering Co., Ltd.

The “ADAPT” founding members held a kick-off meeting at the international trade fair for additive manufacturing and industrial production – “formnext” – held in Frankfurt, Germany in November and are scheduled to have their next meeting at MIT in Spring, 2019.

ADAPT founding members:
ArcelorMittal/Autodesk/BigRep GmbH/Dentsply-Sirona/Electro-Optical Systems Inc./Formlabs, Inc./General Motors/Mimaki Engineering/Proto Labs, Inc./Robert Bosch GmbH/Volkswagen AG

Mimaki proudly present at FESPA Eurasia

This morning FESPA Eurasia kicked off and General Manager Arjen Evertsen of our subsidiary in Turkey was invited to cut the ceremonial ribbon at the official opening.

The exhibition is the region’s leading wide format digital printing, screen printing, signage, textile printing and garment decoration exhibition and welcomes visitors from 6 to 9 December 2018 in Istanbul, Turkey. Mimaki is once again a proud sponsor at FESPA Eurasia and will have a significant presence at the show with two major stands. Mimaki’s booth C20 in hall 9 is all about innovative textile solutions, whereas booth C25 in hall 10 showcases a wide variety of other innovative Mimaki technologies and products.

Mimaki Highlights

On the textile booth visitors can set eyes on the newly designed Mimaki TR 300-1850C/S Coater and Steamer as well as the brand new TS55-1800 sublimation printer. With unique features such as the Mini Jumbo roll and 10kg ink supply system, this machine is a true (r)evolution in textile printing. On the Mimaki main booth in hall 10, Mimaki experts will demonstrate printing on copper film as well as our unique 5-layer printing possibilities with the Mimaki UCJV series using our most advanced UV-Led technology. Another must see is our new Silver Metallic ink printing on the Mimaki UJF7151plus.

If you want to see it all in action, come and visit us at FESPA Eurasia, stand C20, hall 9 and stand C25 in hall 10!

Mimaki’s UV inkjet print portfolio set to unlock superior business and manufacturing benefits at InPrint 2018

– Mimaki to showcase market’s first metallic ink capability for digitally printed direct-to-object production

– Demonstrations of 360o high quality, high speed printing on cylindrical objects such as glass bottles/jars

 
Mimaki will showcase its comprehensive portfolio of UV LED inkjet printers at InPrint 2018 (Milan, Italy – 20 – 22 November 2018, stand #410). The company will demonstrate how print service providers (PSPs) and industrial manufacturers of promotional and consumer products can use Mimaki’s high quality print technology, offering market leading productivity and versatility, to support increased revenues and drive new application possibilities.

Encapsulated in Mimaki’s ‘Join the Experience’ show theme, visitors from inhouse manufacturing departments and PSPs will get a close look at product samples from the high performance Mimaki UJF Series of direct-to-object UV LED printers. In addition to seeing technology demonstrations of its new metallic ink capability, Mimaki visitors will also hear how Mimaki-powered on-demand direct-to-object printing has enabled customers to target and version products – resulting in increased consumer engagement, production efficiencies and sales, as well as a reduction in production waste.

Driving these customer benefits, visitors to the Mimaki stand will see live demonstrations of the state-of-the-art Mimaki UJF-3042MkII direct-to-shape A3 printer supporting substrates up to 153mm thick. Mimaki will also show the optional 360o cylindrical bottle printing unit for this product, designed to print onto a range of bottles and jars. This capability expands inhouse manufacturing capabilities and provides new business opportunities for PSPs.

Visitors will also see the larger A2 format Mimaki UJF-6042MkII direct-to-object LED UV printer, as well as the UJF-7151plus flatbed direct-to-object solution for printing onto thick substrates at high speed. Ideal for a wide range of promotional products including mugs and pens, Mimaki will use the UJF-7151plus to provide a technical demonstration of its new silver metallic ink – shown for the first time in Germany.

Mimaki will also feature 3D models from its 3DUJ-553, the world’s first full-colour UV-curable inkjet 3D printer offering over 10 million colours. The Mimaki UCJV300 series of integrated ‘print and cut’ roll-to-roll UV LED inkjet solutions will also be on show, supporting applications including high quality POP/POS, outdoor signage, flags and banners, as well as labels and wallpaper.

“We’re excited to attend InPrint 2018,” comments Ronald van den Broek, General Sales Manager, EMEA, Mimaki. “We will use the show platform to demonstrate how users of our technology can further innovate and add customer value, while reducing costs and increasing profits. As the first print manufacturer to release a metallic ink for industrial flatbed digital printing, we’re also keen to meet with visitors to demonstrate how they can better match brand colours, while dramatically reducing production time and increasing their product design capabilities. It should be a good show.”

3D-printing brengt cosmeticabedrijven naar de 21ste eeuw

Met 3D-printing kunnen bedrijven razendsnel digitale prototypen van hun producten omzetten naar fysieke objecten. Zo komen ze veel sneller tot het juiste ontwerp en verkorten ze hun time-to-market. Voor prototyping van cosmeticaverpakkingen levert dit geweldige voordelen op. Voorheen had de 3D-technologie echter nog een belangrijke beperking op het gebied van kleuren, maar met de komst van de full-color 3D-printer van Mimaki is dit voorbij.

Bert Benckhuysen, Senior Product Manager at Mimaki EMEA

De cosmetica-industrie is uiterst creatief, wat te zien is in alle prachtige verpakkingen van bijvoorbeeld parfumflesjes, tubes en zalfpotjes. Voor de prototyping van deze producten werd voorheen altijd een modelmaker ingeschakeld. Die kreeg het digitale ontwerp te zien, en ging vervolgens aan de slag met handmatige technieken, waaronder glasblazen, boetseren en zeefdrukken, om het ontwerp minutieus te recreëren. Dit kostte heel veel tijd en geld. Bovendien werden negen van de tien ontwerpen afgekeurd, waardoor de modelmaker vaak opnieuw aan de slag kon met het volgende ontwerp. De laatste jaren wordt 3D-printing steeds meer toegepast in de cosmeticabranche, en neemt hiermee een groot deel van het modelbouwwerk over, in elk geval voor vroege productiemodellen. De belangrijkste beperking die dit lang heeft tegengehouden is dat er voorheen alleen in wit of kleurloos geprint kon worden. Hierdoor was er nog steeds veel inbeeldingsvermogen nodig om een 3D-prototype echt goed te kunnen beoordelen, of het 3D-object moest met de hand beschilderd worden. Dit veranderde drastisch door de opkomst van full-color 3D-printers, en in het bijzonder de Mimaki 3DUJ-553.

Transparante inkt

Toen Mimaki zijn eerste 3D-printer op de markt bracht, was dit vrijwel direct een hit. Zo was het eindelijk mogelijk om met 10 miljoen kleuren te printen, maar bovendien ook met transparante inkt. Een digitaal ontwerp van bijvoorbeeld een parfumflesje, compleet met opdruk en verpakking, kon nu ineens zonder mensenwerk één-op-één met de 3D-printer gereproduceerd worden. Letterlijk een revolutie voor prototyping in de cosmetica-industrie. Nu is het mogelijk om voor allerlei producten, van parfumflesjes, tubes en potjes tot etiketten en verpakkingsmateriaal, complete fotorealistische prototypes te printen. Ze zijn weliswaar niet functioneel, maar voor marketingdoeleinden, en om te zien of bepaalde verpakking de juiste is voor een bepaald product, is het ideaal.
Inmiddels begint men ook steeds meer de brede inzetmogelijkheden te begrijpen van deze vorm van rapid prototyping, Zo komen er bijvoorbeeld ook verzoeken vanuit de markt om specifieke dingen als transparant zwart te kunnen printen. Daarmee zou je een flesje met donker glas kunnen simuleren, wat veel voorkomt bij parfumflesjes en andere cosmeticaverpakkingen. Maar in principe zijn allerlei kleuren mogelijk door de zogeheten ‘skeleton mode’. Hiermee combineert de 3D-printer de transparante inkt met een specifieke kleurtint, waardoor je bijvoorbeeld ook roze of groene transparante flesjes kunt simuleren.

Snellere time-to-market

Een ander groot voordeel van 3D-printtechnologie van Mimaki is dat de digitale modellen zonder ingewikkelde aanpassingen direct naar de printer gestuurd kunnen worden. Dit is ideaal, omdat de ontwerper hierdoor zonder tussenkomst van een modelbouwer of technische expert helemaal zelfstandig zijn prototypes kan fabriceren. Ook dat scheelt weer de nodige tijd, en daarnaast het gebruik van aanvullende software of menselijke expertise.
We kunnen stellen dat full-color 3D-printing met transparantie een echte doorbraak is in een zeer competitieve markt als de cosmetica-industrie. Er is geen betere manier om snel fotorealistische prototypes te fabriceren. De time-to-market van nieuwe producten wordt hierdoor aanzienlijk versneld, omdat de ontwerpfase veel minder arbeidsintensief is en sneller producten oplevert die je fysiek kunt bekijken en aanraken. Als gevolg kunnen cosmeticafabrikanten veel vaker en sneller nieuwe producten op de markt brengen. Een win-win dus, zowel voor de cosmeticafabrikanten als de enthousiaste kopers van hun producten.